Heittäytymistä ja rahtunen rohkeutta - assistenttityön opiskelu käytännössä
Steinberg, Pihla (2017)
Steinberg, Pihla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178677
Tiivistelmä
Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijat oppivat paljon tietoja ja taitoja monialaisesti. Näiden tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön toteutuu usein vasta työharjoittelussa tai valmistumisen jälkeen työelämässä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnoida vuorovaikutteista oppimista Käytännön assistenttityö -opintojaksolla. Opintojakson ovat suunnitelleet ja ohjanneet kaksi koulutusohjelman opiskelijaa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa aiemmin hankittua tietoa käytäntöön ja ymmärtää assistentin mahdollisen työnkuvan. Opintojaksolla opiskelijalla on myös mahdollisuus kehittää ammatti-identiteettiään ja kehittyä ammatillisesti jo ennen työharjoittelua, johon opintojakso valmistaa opiskelijaa. Opintojakso simuloi työelämää.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee ohjaamisen ja oppimisen teoriaa, kuten konstruktivistista oppimiskäsitystä, kokemuksellista oppimista ja oppimismotivaatiota. Teoriapohja käsittelee myös vuorovaikutuksen roolia oppimisessa ja ohjaamisessa sekä ammatti-identiteetin ja ammattitaidon kehittymistä.
Opinnäytetyön aineistona on käytetty ohjauspäiväkirjamerkintöjä, opiskelijoiden viikoittain laatimia oppimispäiväkirjamerkintöjä sekä ohjaajien ja opiskelijoiden välisissä kehityskeskusteluissa kerättyä aineistoa. Aineiston kerääminen ja havaintojen tekeminen ajoittuvat kevätlukukaudelle 2017.
Opintojaksolla tehdyt havainnot osoittavat opiskelijoiden kehityksen ammatillisesti opintojakson aikana. Opiskelijat heittäytyivät simulaatioon ja oppiminen oli vuorovaikutteista. Opiskelijoiden reflektiotaidot kehittyivät ja he asettivat oppimiselleen aktiivisesti uusia tavoitteita. Ohjaajat asettivat opiskelijoille mielekkäitä ja haastavia oppimistehtäviä ja siten tukivat opiskelijoiden kehittymistä lähikehityksen alueella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnoida vuorovaikutteista oppimista Käytännön assistenttityö -opintojaksolla. Opintojakson ovat suunnitelleet ja ohjanneet kaksi koulutusohjelman opiskelijaa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa aiemmin hankittua tietoa käytäntöön ja ymmärtää assistentin mahdollisen työnkuvan. Opintojaksolla opiskelijalla on myös mahdollisuus kehittää ammatti-identiteettiään ja kehittyä ammatillisesti jo ennen työharjoittelua, johon opintojakso valmistaa opiskelijaa. Opintojakso simuloi työelämää.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee ohjaamisen ja oppimisen teoriaa, kuten konstruktivistista oppimiskäsitystä, kokemuksellista oppimista ja oppimismotivaatiota. Teoriapohja käsittelee myös vuorovaikutuksen roolia oppimisessa ja ohjaamisessa sekä ammatti-identiteetin ja ammattitaidon kehittymistä.
Opinnäytetyön aineistona on käytetty ohjauspäiväkirjamerkintöjä, opiskelijoiden viikoittain laatimia oppimispäiväkirjamerkintöjä sekä ohjaajien ja opiskelijoiden välisissä kehityskeskusteluissa kerättyä aineistoa. Aineiston kerääminen ja havaintojen tekeminen ajoittuvat kevätlukukaudelle 2017.
Opintojaksolla tehdyt havainnot osoittavat opiskelijoiden kehityksen ammatillisesti opintojakson aikana. Opiskelijat heittäytyivät simulaatioon ja oppiminen oli vuorovaikutteista. Opiskelijoiden reflektiotaidot kehittyivät ja he asettivat oppimiselleen aktiivisesti uusia tavoitteita. Ohjaajat asettivat opiskelijoille mielekkäitä ja haastavia oppimistehtäviä ja siten tukivat opiskelijoiden kehittymistä lähikehityksen alueella.