Huoltopalvelun kannattavuus : Saatavuuspalvelun kannattavuus
Penttinen, Maria (2017)
Penttinen, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaatio on Metso Flow Control Oy, tarkemmin sen Service-osasto. Metso Flow Control Oy on teollisuusventtiilien suurimpia valmistajia. Tämän opinnäytteen tavoitteena oli Service-toiminnan eri tuotteiden kannattavuuden selvittäminen ja ERP-järjestelmän muokkaaminen niin, että se toteuttaa sille asetetut tavoitteet.
Projektia on toteutettu käyttäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin toimintavetäjän ja huoltomiesten haastattelut, päätelmät tehtiin analysoimalla edellisten vuosien ja tämän hetken talousraportteja. Teoreettinen viitekehys on rakennettu toimintolaskennan, kapeikkomenetelmän ja katelaskennan ympärille.
Nykytila-analyysin perusteella projektin tavoitteena oli kirjata kustannukset kustannuspaikoille alkuperäistä paremmalla tarkkuudella. Työtekijöiden oli saatava paremman ohjauksen työtuntien kirjaamiselle, mikä antaa selkeämmän kuvan työajan käytöstä. Projektin ensimmäisen vaiheen lopussa oli saatava rekrytointiluvat vähiten miehitettyihin toimipisteisiin. Projektin lopussa piti selvittää tarkat saatavuuspalvelun työkustannukset.
Projektin tuloksena tuntikirjauksille luotiin ohjeet sekä saatavuuspalvelun kannattavuus todennettiin. Projektin laatijasta riippumattomista syistä projektia ei toteutettu täysmääräisesti.
Saadut tulokset käytetään jatkossa palvelutuotteiden hinnoittelussa. Projekti antoi mahdollisuuden tutustua paremmin uuteen toiminnanohjausjärjestelmään ja selvittää, taipuuko se service-tuotantolinjan tarpeisiin, ja mahdollisesti luoda oikeat asetukset ERP-järjestelmään Service-toiminnan tarpeisiin. Opinnäyte loi hyvän perustan suunnitelman toteuttamiselle.
Projektia on toteutettu käyttäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin toimintavetäjän ja huoltomiesten haastattelut, päätelmät tehtiin analysoimalla edellisten vuosien ja tämän hetken talousraportteja. Teoreettinen viitekehys on rakennettu toimintolaskennan, kapeikkomenetelmän ja katelaskennan ympärille.
Nykytila-analyysin perusteella projektin tavoitteena oli kirjata kustannukset kustannuspaikoille alkuperäistä paremmalla tarkkuudella. Työtekijöiden oli saatava paremman ohjauksen työtuntien kirjaamiselle, mikä antaa selkeämmän kuvan työajan käytöstä. Projektin ensimmäisen vaiheen lopussa oli saatava rekrytointiluvat vähiten miehitettyihin toimipisteisiin. Projektin lopussa piti selvittää tarkat saatavuuspalvelun työkustannukset.
Projektin tuloksena tuntikirjauksille luotiin ohjeet sekä saatavuuspalvelun kannattavuus todennettiin. Projektin laatijasta riippumattomista syistä projektia ei toteutettu täysmääräisesti.
Saadut tulokset käytetään jatkossa palvelutuotteiden hinnoittelussa. Projekti antoi mahdollisuuden tutustua paremmin uuteen toiminnanohjausjärjestelmään ja selvittää, taipuuko se service-tuotantolinjan tarpeisiin, ja mahdollisesti luoda oikeat asetukset ERP-järjestelmään Service-toiminnan tarpeisiin. Opinnäyte loi hyvän perustan suunnitelman toteuttamiselle.