Kannusniemen metsikkökoealojen soveltuvuus ja oppimistehtäviä erirakenteiseen kasvatukseen
Vanhanen, Valtteri (2017)
Vanhanen, Valtteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168429
Tiivistelmä
Kiinnostus erirakenteisten metsien kasvatukseen on lisääntynyt Suomessa. Uusien laki-muutosten myötä metsänomistajat ovat saaneet enemmän vastuuta ja valinnanvapautta päätöksentekoon metsiensä suhteen. Lisäksi puuntuotannon ohella metsän tuottamia muita hyötyjä halutaan arvostaa entistä enemmän, ja erirakenteinen kasvatus voi olla vastaus näihin vaatimuksiin. Erirakenteisten metsien korjuusta ei kuitenkaan löydy vielä kattavasti aineistoa, jota voisi hyödyntää ohjeistusmateriaalina.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia FinSilvan omistamien, Mänttä-Vilppulan Kannusniemissä sijaitsevien metsien soveltuvuutta erirakenteiselle kasvatukselle. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Metsien soveltuvuustutkimus tehtiin metsistä mitattujen koeala- ja metsäsuunnitelmatietojen, valokuvien sekä aikaisemman tutkimustiedon pohjalta luodun teoria-avaimen perusteella.
Työssä arvioitiin metsikkökoealojen puustotietoja, joiden avulla tehtiin soveltuvuusarvio kullekin metsikkökuviolle erikseen. Tutkimustulosten ja aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden avulla luotiin ohjeistusmateriaalia erirakenteisen korjuun toteuttamiseen sekä oppimiskysymyksiä käytettäväksi opetusmateriaalina.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia FinSilvan omistamien, Mänttä-Vilppulan Kannusniemissä sijaitsevien metsien soveltuvuutta erirakenteiselle kasvatukselle. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Metsien soveltuvuustutkimus tehtiin metsistä mitattujen koeala- ja metsäsuunnitelmatietojen, valokuvien sekä aikaisemman tutkimustiedon pohjalta luodun teoria-avaimen perusteella.
Työssä arvioitiin metsikkökoealojen puustotietoja, joiden avulla tehtiin soveltuvuusarvio kullekin metsikkökuviolle erikseen. Tutkimustulosten ja aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden avulla luotiin ohjeistusmateriaalia erirakenteisen korjuun toteuttamiseen sekä oppimiskysymyksiä käytettäväksi opetusmateriaalina.