Opiskelijalähtöinen innovaatioalusta Lindström Oy:lle : Käyttäjätutkimuksesta ideatuotantoon ja -testaukseen
Purola, Aletta (2017)
Purola, Aletta
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158307
Tiivistelmä
Pysyäkseen kilpailukykyisinä muuttuvassa toimintaympäristössä yrityksien on muutettava toimintamallejaan ja sopeuduttava muutokseen hyödyntämällä avoimuutta sekä rakentamalla kumppanuuksia ja vuorovaikutteisia yhteistyömalleja. Avoimuuden ja vuorovaikutteisuuden lähtökohdista syntyy toimijoita yhdistäviä innovaatioekosysteemejä. Niissä innovaatiot syntyvät julkisen ja kolmannen sektorin sekä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten välisessä yhteistyössä.
Tämän opinnäyteyön tavoitteena on selvittää toimivan opiskelijayhteistyön osatekijät sekä kehittää palvelumuotoilun menetelmillä sidosryhmiä monipuolisesti osallistava toimintamalli, jossa korkeakouluopiskelijat ovat tutkimus- ja ideatuotantovaiheiden keskiössä. Kehittämistyön pohjana ovat opiskelijoiden motivaatio, käyttäjälähtöisyys, monialaisuus, yrityskuvan positiivinen rakentuminen sekä asiakkaalle arvoa luovien palvelu- ja tuoteideoiden tuottaminen ja tunnistaminen. Onnistunut toimintamalli voisi toimia osana yrityksen innovaatiostrategiaa. Kehittämistyön tutkimusvaiheessa analysoitiin yrityksen aiemmin toteuttamaa opiskelijayhteistyötä teemahaastatteluilla sekä vertailevalla tiedonkeruulla. Opiskelijoiden kokemuksia yritysyhteistyöstä sekä niihin liittyviä motivaatiotekijöitä tutkittiin monimenetelmällisesti Survey-kyselyn ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Ideatuotantovaiheeseen valitun innovaatiokilpailun toimivuutta tutkittiin osallistujille tehdyn palautekyselyn kautta sekä arvioimalla kilpailussa tuotettuja ideoita. Ideat arvioitiin yrityksen, asiakkaan, loppukäyttäjän ja innovaatiotoiminnassa mukana olevien asiantuntijoiden toimesta. Opiskelijayhdistyksen kanssa yhteistyössä toteutetun innovaatiokilpailun vaikutuksia yhdistyksen jäsenten mielikuviin ja asenteisiin yrityksestä selvitettiin kyselytutkimuksella.
Saadun palautteen ja tutkimustulosten pohjalta luotiin toimintamalli, joka esittää, miten ideat, ongelmat ja mahdollisuudet kerätään, miten tuotettu käyttäjäymmärrys jäsennellään, priorisoidaan ja muutetaan yhteiskehittämistyöpajassa innovaatiokilpailuun soveltuviksi kysymyksiksi. Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Toimintamallilla tuotettiin asiakasymmärrykseen pohjautuvia tuote- ja palveluideoita aikatehokkaasti, opiskelijoiden motivaatiota ja oppimista tukevalla menetelmällä hyödyntäen avoimuuden ja monialaisuuden lähtökohtia. Toimintamallin vaikutus yrityskuvaan oli selvästi positiivinen.
Tämän opinnäyteyön tavoitteena on selvittää toimivan opiskelijayhteistyön osatekijät sekä kehittää palvelumuotoilun menetelmillä sidosryhmiä monipuolisesti osallistava toimintamalli, jossa korkeakouluopiskelijat ovat tutkimus- ja ideatuotantovaiheiden keskiössä. Kehittämistyön pohjana ovat opiskelijoiden motivaatio, käyttäjälähtöisyys, monialaisuus, yrityskuvan positiivinen rakentuminen sekä asiakkaalle arvoa luovien palvelu- ja tuoteideoiden tuottaminen ja tunnistaminen. Onnistunut toimintamalli voisi toimia osana yrityksen innovaatiostrategiaa. Kehittämistyön tutkimusvaiheessa analysoitiin yrityksen aiemmin toteuttamaa opiskelijayhteistyötä teemahaastatteluilla sekä vertailevalla tiedonkeruulla. Opiskelijoiden kokemuksia yritysyhteistyöstä sekä niihin liittyviä motivaatiotekijöitä tutkittiin monimenetelmällisesti Survey-kyselyn ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Ideatuotantovaiheeseen valitun innovaatiokilpailun toimivuutta tutkittiin osallistujille tehdyn palautekyselyn kautta sekä arvioimalla kilpailussa tuotettuja ideoita. Ideat arvioitiin yrityksen, asiakkaan, loppukäyttäjän ja innovaatiotoiminnassa mukana olevien asiantuntijoiden toimesta. Opiskelijayhdistyksen kanssa yhteistyössä toteutetun innovaatiokilpailun vaikutuksia yhdistyksen jäsenten mielikuviin ja asenteisiin yrityksestä selvitettiin kyselytutkimuksella.
Saadun palautteen ja tutkimustulosten pohjalta luotiin toimintamalli, joka esittää, miten ideat, ongelmat ja mahdollisuudet kerätään, miten tuotettu käyttäjäymmärrys jäsennellään, priorisoidaan ja muutetaan yhteiskehittämistyöpajassa innovaatiokilpailuun soveltuviksi kysymyksiksi. Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Toimintamallilla tuotettiin asiakasymmärrykseen pohjautuvia tuote- ja palveluideoita aikatehokkaasti, opiskelijoiden motivaatiota ja oppimista tukevalla menetelmällä hyödyntäen avoimuuden ja monialaisuuden lähtökohtia. Toimintamallin vaikutus yrityskuvaan oli selvästi positiivinen.