Unisex-malliston käyttäjäkeskeinen suunnittelu : Case: R-Collection
Kiesi, Marianne (2017)
Kiesi, Marianne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127998
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee käyttäjäkeskeisen unisex-malliston suunnittelua Rockseri Oy:n R-Collection-tuotemerkille. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää sekä tutkimuksellisen että luovan osuuden. Työn produktiona syntyi mallistokirja, joka sisältää suunnitellut mallit taso- ja esityskuvineen sekä kuosit ja mallistoon suunnitellut lisätarvikkeet. Työn tavoite on luoda yrityksen imagoon ja kohderyhmään istuva, mutta silti persoonallinen ja omaa suunnittelijaidentiteettiäni kuvastava mallisto.
Tutkimuksellinen osa suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa pyrittiin selvittämään malliston suunnittelullisia lähtökohtia sekä tarkentamaan kohderyhmää. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, havainnointia sekä jo olemassa olevaa ammatillista osaamistani. Lisäksi suoritettiin kyselytutkimus, jonka tavoite oli kartoittaa kuluttajien suhtautumista unisex-vaatetukseen. Työni käyttäjäkeskeinen näkökulma valikoitui nimenomaan kyselytutkimuksen aineistoa läpikäydessä, jolloin kävi selväksi vaatteiden mitoituksen olevan avainasemassa toimivan unisex-malliston suunnittelussa.
Perehdyin suunnitteluprosessiin myös teoriatasolla niin suunnittelijalähtöisestä kuin käyttäjäkeskeisestäkin näkökulmasta. Tämä tutkimuksellinen osuus toimii suunnittelutyöni pohjana, ja se sisältää aikaisemmin mainittujen osuuksien lisäksi myös unisex-vaatteen erityispiirteiden tutkimista, yhteistyöyrityksen lähtökohtiin tutustumista sekä benchmarking-kilpailijatutkimuksen.
Tutkimuksellinen osa suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa pyrittiin selvittämään malliston suunnittelullisia lähtökohtia sekä tarkentamaan kohderyhmää. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, havainnointia sekä jo olemassa olevaa ammatillista osaamistani. Lisäksi suoritettiin kyselytutkimus, jonka tavoite oli kartoittaa kuluttajien suhtautumista unisex-vaatetukseen. Työni käyttäjäkeskeinen näkökulma valikoitui nimenomaan kyselytutkimuksen aineistoa läpikäydessä, jolloin kävi selväksi vaatteiden mitoituksen olevan avainasemassa toimivan unisex-malliston suunnittelussa.
Perehdyin suunnitteluprosessiin myös teoriatasolla niin suunnittelijalähtöisestä kuin käyttäjäkeskeisestäkin näkökulmasta. Tämä tutkimuksellinen osuus toimii suunnittelutyöni pohjana, ja se sisältää aikaisemmin mainittujen osuuksien lisäksi myös unisex-vaatteen erityispiirteiden tutkimista, yhteistyöyrityksen lähtökohtiin tutustumista sekä benchmarking-kilpailijatutkimuksen.