Merikratoksen ammatillinen tukihenkilötyö : asiakastyytyväisyyskysely Merikratoksen ammatillisesta tukihenkilötyöstä
Villanen, Soile (2017)
Villanen, Soile
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127872
Tiivistelmä
Ammatillinen tukihenkilötyö on Merikratoksen kysytyimpiä palveluja. Merikratoksen ammatillista tukihenkilötyötä käytetään pääsääntöisesti lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Palvelun tavoitteena on tuottaa tuettavalle asiakkaalle ja hänen perheelleen niin paljon psykososiaalista tukea, että vahvempia lastensuojelun interventiota ei tarvita.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Merikratokselle lastensuojelun ammatillisen tukihenkilötyön asiakastyytyväisyydestä. Tavoitteena on myös mahdollinen ammatillisen tukihenkilötyön kehittäminen laaditun asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella. Tutkimuksessa keskityttiin keräämään tietoa lastensuojelun ammatillisesti tuettavien asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä oli Merikratoksen ammatillisesti tuettavat asiakkaat. Tutkimusaineisto koottiin siihen laaditulla kyselylomakkeella kevään aikana 2017. Kyselylomake täytettiin nimettöminä Webropol -kyselyohjelmiston avulla ja siihen osallistui kymmenen Merikratoksen ammatillisesti tuettavaa.
Tutkimuksessa selvisi, että ammatillisesti tuettavat kokivat palvelun positiivisena. Erityisen positiivisena asiakkaat kokivat tuen hyödyn koulunkäyntiin sekä arjenhallintaan. Vastausten perusteella voi myös tulkita, että tuettavat asiakkaat saivat ammatillista tukea asiakassuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Merikratokselle lastensuojelun ammatillisen tukihenkilötyön asiakastyytyväisyydestä. Tavoitteena on myös mahdollinen ammatillisen tukihenkilötyön kehittäminen laaditun asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella. Tutkimuksessa keskityttiin keräämään tietoa lastensuojelun ammatillisesti tuettavien asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä oli Merikratoksen ammatillisesti tuettavat asiakkaat. Tutkimusaineisto koottiin siihen laaditulla kyselylomakkeella kevään aikana 2017. Kyselylomake täytettiin nimettöminä Webropol -kyselyohjelmiston avulla ja siihen osallistui kymmenen Merikratoksen ammatillisesti tuettavaa.
Tutkimuksessa selvisi, että ammatillisesti tuettavat kokivat palvelun positiivisena. Erityisen positiivisena asiakkaat kokivat tuen hyödyn koulunkäyntiin sekä arjenhallintaan. Vastausten perusteella voi myös tulkita, että tuettavat asiakkaat saivat ammatillista tukea asiakassuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.