Sosiaalisen median tarveselvitys : Kouvolan Vesi Oy
Hakkarainen, Satu (2017)
Hakkarainen, Satu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127896
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää sosiaalisen median tarve Kouvolan Vesi Oy:lle sekä mahdolliset viestintäkanavat ja toimenpiteet, joita yritys voisi hyödyntää tarvittaessa omas-sa viestintäsuunnitelmassaan. Kouvolan Vesi Oy on Kouvolan alueen monopoliyritys, joka huolehtii asiakkaidensa vesihuollosta.
Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin, miten sosiaalinen media vaikuttaa yrityksen sidosryhmädialogiin, vaikuttamisviestintään ja kriisiviestintään. Sosiaalinen media vahvis-taa myös ihmisten yhteisöllisyydentunnetta. Sosiaalisen median kautta tapahtuvaan vies-tintään yrityksen kannattaa tehdä suunnitelma, mistä selviää ainakin tavoite, kohderyh-mät, vastuut ja seuranta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytet-tiin kyselyä, joka lähetettiin postissa tuhannelle Kouvolan Veden asiakkaalle. Vastaajat olivat valikoitu satunnaisotannalla yrityksen osoiterekisteristä. Rinnakkaiskeruumenetel-mänä käytettiin Webropol-sovelluskyselyä internetissä. Kyselyt oli jaettu kolmeen eri ryh-mään kuluttajien, yritysten ja isännöitsijöiden mukaan. Kyselyn avulla selvitettiin, mitä so-siaalisen median kanavia asiakkaat seuraavat, kuinka usein he seuraavat niitä sekä mitä kautta he haluavat tietoa Kouvolan Veden toiminnasta.
Tuloksista selvisi, että suurin osa asiakkaista ei seuraa sosiaalista mediaa ollenkaan ei-vätkä he halua saada sitä kautta tietoa Kouvolan Veden toiminnasta. Suurin osa asiak-kaista haluaa saada tietoa tiedotekirjeellä. Tutkimukseen osallistuneista kuluttajista suurin osa oli 56–75-vuotiaita, joten ikä voi vaikuttaa siihen, että sosiaalisen median kautta ei haluta tietoa. Sosiaalisen median käyttö kuitenkin yleistyy koko ajan ja sitä kautta tietoa voidaan välittää reaaliajassa, joten Kouvolan Veden kannattaa harkita sen käyttöönottoa. Kyselyn avulla selvisi, mikä on asiakkaiden keskuudessa seuratuin sosiaalisen median kanava, mikä kohderyhmä seuraa sitä eniten ja kuinka usein he sitä seuraavat. Sen avul-la pystyttiin tekemään yritykselle suunnitelma sosiaalisen median käytölle.
Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin, miten sosiaalinen media vaikuttaa yrityksen sidosryhmädialogiin, vaikuttamisviestintään ja kriisiviestintään. Sosiaalinen media vahvis-taa myös ihmisten yhteisöllisyydentunnetta. Sosiaalisen median kautta tapahtuvaan vies-tintään yrityksen kannattaa tehdä suunnitelma, mistä selviää ainakin tavoite, kohderyh-mät, vastuut ja seuranta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytet-tiin kyselyä, joka lähetettiin postissa tuhannelle Kouvolan Veden asiakkaalle. Vastaajat olivat valikoitu satunnaisotannalla yrityksen osoiterekisteristä. Rinnakkaiskeruumenetel-mänä käytettiin Webropol-sovelluskyselyä internetissä. Kyselyt oli jaettu kolmeen eri ryh-mään kuluttajien, yritysten ja isännöitsijöiden mukaan. Kyselyn avulla selvitettiin, mitä so-siaalisen median kanavia asiakkaat seuraavat, kuinka usein he seuraavat niitä sekä mitä kautta he haluavat tietoa Kouvolan Veden toiminnasta.
Tuloksista selvisi, että suurin osa asiakkaista ei seuraa sosiaalista mediaa ollenkaan ei-vätkä he halua saada sitä kautta tietoa Kouvolan Veden toiminnasta. Suurin osa asiak-kaista haluaa saada tietoa tiedotekirjeellä. Tutkimukseen osallistuneista kuluttajista suurin osa oli 56–75-vuotiaita, joten ikä voi vaikuttaa siihen, että sosiaalisen median kautta ei haluta tietoa. Sosiaalisen median käyttö kuitenkin yleistyy koko ajan ja sitä kautta tietoa voidaan välittää reaaliajassa, joten Kouvolan Veden kannattaa harkita sen käyttöönottoa. Kyselyn avulla selvisi, mikä on asiakkaiden keskuudessa seuratuin sosiaalisen median kanava, mikä kohderyhmä seuraa sitä eniten ja kuinka usein he sitä seuraavat. Sen avul-la pystyttiin tekemään yritykselle suunnitelma sosiaalisen median käytölle.