Päihdeperheisiin liittyvä opetustilanne Vaasan Ammattiopiston kolmannen vuoden lähihoitajaopiskelijoille
Hjerpe, Kia-Erica; Kohtala, Lotta (2017)
Hjerpe, Kia-Erica
Kohtala, Lotta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117794
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli opetustilaisuuden pitäminen Vaasan Ammattiopiston kolmannen vuoden lähihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tuoda päivitettyä tietoa Vaasan ammattiopiston opettajille ja oppilaille päihdeperheistä, opiskelijoiden ennaltaehkäisevästä päihdetyöstä sekä tietoa kuinka kohdata ja auttaa päihdeperheitä. Kohdeorganisaationa toimi Vaasan Ammattiopisto.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensimmäiseksi lapsuutta päihdeperheessä. Tämän jälkeen siirrytään raskaudenaikaiseen päihteiden käyttöön. Seuraavaksi käsitellään päihdeperheessä kasvaneen henkilön aikuisuutta. Viimeisenä kohtana teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään päihdeperheen terveyden edistämistä hoitajan näkökulmasta. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin suomalaisia ja ulkomaalaisia lähteitä. Lähteet olivat luotettavia ja ajankohtaisia.
Opetustilaisuuksien palautelomakkeiden tuloksista kävi ilmi, että suurin osa opiskelijoista koki opetustilaisuuden hyödylliseksi sekä mielenkiintoiseksi. Palautelomakkeiden vastaukset käytiin lävitse aineiston analyysin avulla. Kohdeorganisaation opettajat antoivat positiivista palautetta aiheen valinnasta sekä opetustilaisuuden sujuvuudesta ja sen tärkeydestä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensimmäiseksi lapsuutta päihdeperheessä. Tämän jälkeen siirrytään raskaudenaikaiseen päihteiden käyttöön. Seuraavaksi käsitellään päihdeperheessä kasvaneen henkilön aikuisuutta. Viimeisenä kohtana teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään päihdeperheen terveyden edistämistä hoitajan näkökulmasta. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin suomalaisia ja ulkomaalaisia lähteitä. Lähteet olivat luotettavia ja ajankohtaisia.
Opetustilaisuuksien palautelomakkeiden tuloksista kävi ilmi, että suurin osa opiskelijoista koki opetustilaisuuden hyödylliseksi sekä mielenkiintoiseksi. Palautelomakkeiden vastaukset käytiin lävitse aineiston analyysin avulla. Kohdeorganisaation opettajat antoivat positiivista palautetta aiheen valinnasta sekä opetustilaisuuden sujuvuudesta ja sen tärkeydestä.