C#-ohjelmointikieli Unity-pelimoottorissa ja ohjelmavaatimusten testauksen seuranta ohjelmallisesti
Tuhkanen, Teemu (2017)
Tuhkanen, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097029
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kahdessa osassa osaopinnäytetyömallin mukaan. Opinnäytetyön ensimmäinen osa käsitteli peliohjelmointia C#-ohjelmointikielellä Unity-pelimoottorille. Tässä osassa käytiin läpi Unity-pelimoottorin perusteita, kuten Unityn omia funktioita, luokkia ja komponentteja. Aluksi nämä osa-alueet esitellään erikseen ja lopuksi nämä laitetaan käytäntöön pienen ja yksinkertaisen pelin muodossa.
Opinnäytetyön toinen osa tuli opinnäytetyön tilaajalta, Nokia Solutions and Networks Oy:lta. Tarkoituksena oli luoda mahdollisimman pitkälle automaattinen järjestelmä, jolla opinnäytetilaaja voisi seurata ohjelmistoille asetettujen vaatimusten täyttymistä. Tällä tavoin voidaan pitää huolen siitä, että jokainen vaatimus tulee testattua. Opinnäytetyönä tehty ohjelmistoa varten ohjelmistotestit tulivat merkitä vaatimuksille, joita testi testasi. Testien ajon jälkeen ohjelmisto käy läpi testilokit, joista se kerää yhteenvedon tekstimuotoisena tulosteena ja luo dynaamisesti verkkosivun.
Opinnäytetyön molemmat osa-alueet toivat hyvän mahdollisuuden tutustua erilaisiin puoliin ohjelmistokehityksessä. Tämä mahdollisti saamaan arvokasta kokemusta ohjelmoinnista, josta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa
Opinnäytetyön toinen osa tuli opinnäytetyön tilaajalta, Nokia Solutions and Networks Oy:lta. Tarkoituksena oli luoda mahdollisimman pitkälle automaattinen järjestelmä, jolla opinnäytetilaaja voisi seurata ohjelmistoille asetettujen vaatimusten täyttymistä. Tällä tavoin voidaan pitää huolen siitä, että jokainen vaatimus tulee testattua. Opinnäytetyönä tehty ohjelmistoa varten ohjelmistotestit tulivat merkitä vaatimuksille, joita testi testasi. Testien ajon jälkeen ohjelmisto käy läpi testilokit, joista se kerää yhteenvedon tekstimuotoisena tulosteena ja luo dynaamisesti verkkosivun.
Opinnäytetyön molemmat osa-alueet toivat hyvän mahdollisuuden tutustua erilaisiin puoliin ohjelmistokehityksessä. Tämä mahdollisti saamaan arvokasta kokemusta ohjelmoinnista, josta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa