Tunteiden ammatillinen hallitseminen musiikkipedagogin työssä : opettajan ja oppilaan vuorovaikutussuhteen rakentuminen tunnetasolla
Rautakoski, Sanna-Maija (2017)
Rautakoski, Sanna-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117658
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni tutkin musiikkipedagogin mahdollisuuksia vahvistaa omia tunnetaitojaan tietoista läsnäoloa harjoittamalla. Tavoitteenani on selvittää voiko musiikkipedagogi edesauttaa oppilaan kykyä omaksua uutta tietoa omien läsnäolotaitojensa avulla, ja mitä opettajan rakentava huomioiminen merkitsee oppilaan identiteetin vahvistamisessa.
Pyrin ymmärtämään ihmisen tunneperäistä käytöstä ja kartoittamaan oppimista tukevia toimintatapoja. Määrittelen myös omaa pedagogista näkemystäni ja opetusfilosofisia arvojani.
Tavoitteen saavuttamiseksi tarkastelen opinnäytetyössäni tunteita ja ihmisen vuorovaikutusta käsittelevää kirjallisuutta. Peilaan taustamateriaalia tilanteisiin, joita musiikkipedagogi työssään kohtaa.
Kirjallisen opinnäytetyön neljäs luku koostuu kokeneille musiikkipedagogeille tehdystä kyselystä. Luvussa kiinnitetään huomiota vastaajien ajatuksiin tunnetaitojen merkityksestä musiikkipedagogin työssä. Kyselyn perusteella selviää, miten vastaajat suhtautuvat tunneilmaisuun tasapainoisessa opettaja-oppilas -vuorovaikutussuhteessa.
Kirjallinen opinnäytetyö avaa tunnetasolla rakentuvan vuorovaikutussuhteen haastavia puolia. Ihmisten välinen kommunikointi ei ole pelkästään sanallista viestintää. Ammatillisesti tunteitaan hallitseva musiikkipedagogi kykenee kohtamaan oppilaan koko ihmisyyden ja rakentamaan oppimistilanteen oppilaan yksilöllisiä tarpeita huomioiden.
Tietoisen läsnäolon avulla opettaja voi oppia tarkastelemaan kehosignaalejaan ja siten kyetä estämään vuorovaikutusta häiritsevää ylikuormittumista. Tunteiden ammatillinen hallitseminen kuuluu olennaisena osana musiikkipedagogin työhön.
Pyrin ymmärtämään ihmisen tunneperäistä käytöstä ja kartoittamaan oppimista tukevia toimintatapoja. Määrittelen myös omaa pedagogista näkemystäni ja opetusfilosofisia arvojani.
Tavoitteen saavuttamiseksi tarkastelen opinnäytetyössäni tunteita ja ihmisen vuorovaikutusta käsittelevää kirjallisuutta. Peilaan taustamateriaalia tilanteisiin, joita musiikkipedagogi työssään kohtaa.
Kirjallisen opinnäytetyön neljäs luku koostuu kokeneille musiikkipedagogeille tehdystä kyselystä. Luvussa kiinnitetään huomiota vastaajien ajatuksiin tunnetaitojen merkityksestä musiikkipedagogin työssä. Kyselyn perusteella selviää, miten vastaajat suhtautuvat tunneilmaisuun tasapainoisessa opettaja-oppilas -vuorovaikutussuhteessa.
Kirjallinen opinnäytetyö avaa tunnetasolla rakentuvan vuorovaikutussuhteen haastavia puolia. Ihmisten välinen kommunikointi ei ole pelkästään sanallista viestintää. Ammatillisesti tunteitaan hallitseva musiikkipedagogi kykenee kohtamaan oppilaan koko ihmisyyden ja rakentamaan oppimistilanteen oppilaan yksilöllisiä tarpeita huomioiden.
Tietoisen läsnäolon avulla opettaja voi oppia tarkastelemaan kehosignaalejaan ja siten kyetä estämään vuorovaikutusta häiritsevää ylikuormittumista. Tunteiden ammatillinen hallitseminen kuuluu olennaisena osana musiikkipedagogin työhön.