Aktiivisempi Arki -pienryhmäohjaus vähän liikkuville yliopisto-opiskelijoille
Väisänen, Helinä; Valkama, Riikka (2017)
Väisänen, Helinä
Valkama, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117622
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa pienryhmässä tapahtuvaa liikuntaneuvontaa vähän liikkuville Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille. Pienryhmäohjauksen tarkoituksena oli kehittää korkeakoululiikuntaa Joensuussa. Toimeksiantajana toimi Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan Joensuussa hallinnoima Sykettä -korkeakoululiikunta.
Toimeksiantajan tavoitteena oli yhdessä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön kanssa tavoittaa terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat opiskelijat, lisätä heidän arjen aktiivisuuttaan sekä selvittää pienryhmäohjauksesta saatuja hyötyjä. Tavoitteena oli myös panostaa matalan kynnyksen liikuntaan tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuus osallistua pienryhmässä tapahtuvaan liikunnanohjaukseen. Opinnäytetyömme kehittämistehtävinä oli selvittää, lisääntyikö yliopisto-opiskelijoiden arjen aktiivisuus pienryhmätoiminnan aikana, mikä rooli pienryhmätoimintaan osallistumisella on ollut opiskelijoiden arjen aktiivisuuden mahdollisessa lisääntymisessä sekä miten Aktiivisempi Arki -pienryhmäohjauksen sisältöä voisi kehittää.
Toteutimme pienryhmäohjauksen keväällä 2017. Pienryhmäohjauksen kesto oli yhteensä yksitoista viikkoa, ja se sisälsi ohjattuja ryhmätapaamisia sekä itsenäisen jakson. Ohjattujen tapaamisten aikana kokeilimme erilaisia liikuntamuotoja yhdessä ryhmän kanssa. Itsenäisen jakson tarkoituksena oli liikkua itsenäisesti viiden viikon ajan. Suunnittelimme jokaiselle ryhmäläiselle henkilökohtaisen liikkumisohjelman itsenäiselle jaksolle, ja he saivat käyttöönsä aktiivisuusrannekkeet oman aktiivisuutensa seuraamiseksi. Tämän lisäksi he täyttivät liikkumispäiväkirjaa, jotta saisimme heidän omaan kokemukseensa perustuvaa tietoa arjen aktiivisuuden lisääntymisestä.
Pienryhmäohjauksen päätyttyä vertasimme aktiivisuusrannekkeista ja liikkumispäiväkirjoista saatuja tietoja pienryhmäohjauksen alussa täytettyihin liikunta-aktiivisuuskyselyihin. Keräsimme myös sähköisen palautteen pienryhmäohjaukseen osallistuneilta. Aktiivisuusrannekkeista ja liikkumispäiväkirjoista saatujen tietojen sekä palautekyselyn avulla selvisi, että kaikkien ryhmäläisten arjen aktiivisuus oli lisääntynyt pienryhmätoiminnan aikana ja sen ansiosta.
Pienryhmäohjauksen sisältöä voisi kehittää panostamalla erityisesti ohjauksen aloitusvaiheeseen. Myös ohjattuja tapaamisia voisi sisällyttää ohjauskokonaisuuteen enemmän. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheena voisi tutkia pienryhmäohjauksen vaikutuksia esimerkiksi opiskelijoiden arjessa ja koulussa jaksamiseen sekä fyysisen kunnon parantumiseen.
Toimeksiantajan tavoitteena oli yhdessä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön kanssa tavoittaa terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat opiskelijat, lisätä heidän arjen aktiivisuuttaan sekä selvittää pienryhmäohjauksesta saatuja hyötyjä. Tavoitteena oli myös panostaa matalan kynnyksen liikuntaan tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuus osallistua pienryhmässä tapahtuvaan liikunnanohjaukseen. Opinnäytetyömme kehittämistehtävinä oli selvittää, lisääntyikö yliopisto-opiskelijoiden arjen aktiivisuus pienryhmätoiminnan aikana, mikä rooli pienryhmätoimintaan osallistumisella on ollut opiskelijoiden arjen aktiivisuuden mahdollisessa lisääntymisessä sekä miten Aktiivisempi Arki -pienryhmäohjauksen sisältöä voisi kehittää.
Toteutimme pienryhmäohjauksen keväällä 2017. Pienryhmäohjauksen kesto oli yhteensä yksitoista viikkoa, ja se sisälsi ohjattuja ryhmätapaamisia sekä itsenäisen jakson. Ohjattujen tapaamisten aikana kokeilimme erilaisia liikuntamuotoja yhdessä ryhmän kanssa. Itsenäisen jakson tarkoituksena oli liikkua itsenäisesti viiden viikon ajan. Suunnittelimme jokaiselle ryhmäläiselle henkilökohtaisen liikkumisohjelman itsenäiselle jaksolle, ja he saivat käyttöönsä aktiivisuusrannekkeet oman aktiivisuutensa seuraamiseksi. Tämän lisäksi he täyttivät liikkumispäiväkirjaa, jotta saisimme heidän omaan kokemukseensa perustuvaa tietoa arjen aktiivisuuden lisääntymisestä.
Pienryhmäohjauksen päätyttyä vertasimme aktiivisuusrannekkeista ja liikkumispäiväkirjoista saatuja tietoja pienryhmäohjauksen alussa täytettyihin liikunta-aktiivisuuskyselyihin. Keräsimme myös sähköisen palautteen pienryhmäohjaukseen osallistuneilta. Aktiivisuusrannekkeista ja liikkumispäiväkirjoista saatujen tietojen sekä palautekyselyn avulla selvisi, että kaikkien ryhmäläisten arjen aktiivisuus oli lisääntynyt pienryhmätoiminnan aikana ja sen ansiosta.
Pienryhmäohjauksen sisältöä voisi kehittää panostamalla erityisesti ohjauksen aloitusvaiheeseen. Myös ohjattuja tapaamisia voisi sisällyttää ohjauskokonaisuuteen enemmän. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheena voisi tutkia pienryhmäohjauksen vaikutuksia esimerkiksi opiskelijoiden arjessa ja koulussa jaksamiseen sekä fyysisen kunnon parantumiseen.