Digitaalisten palveluiden hinnoitteluprosessi
Nikkola, Panu (2017)
Nikkola, Panu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107511
Tiivistelmä
Hyvin usein yritysten hinnoittelu perustuu siihen, miten kilpailijat hinnoittelevat palveluitaan tai siihen, mitkä ovat palvelun kustannukset. Digitaalisuuden myötä monen yrityksen hinnoittelukäytännöt ovat vanhanaikaisia ja uudistamisen tarpeessa. Tässä opinnäytetyössä selvitetään digitaalisten palveluiden hinnoitteluprosessia sekä sitä, miten yritykset pystyisivät hinnoittelemaan digitaalisia palveluita kannattavammin.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka teorian pohjalta valmistui PowerPoint muotoinen ohjeistus pienille yrityksille ja start up- yrityksille siitä, miten digitaalisten palveluiden hinnoitteluprosessi etenee ja mitä hinnoittelussa tulisi ottaa huomioon. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään hinnoitteluprosessia ja painottuu vahvasti hinnoitteluprosessin alkuvaiheisiin, hinnoittelustrategian –ja mallin valintaan sekä siihen, miten hinnoittelustrategia- ja malli valitaan.
Opinnäytetyön tavoitteina on haastaa olemassa olevia hinnoittelukäytäntöjä ja samalla tuoda uusia näkökulmia digitaalisten palveluiden hinnoitteluun.
Tämän opinnäytetyön teoria koostuu palveluiden ja digitaalisten palveluiden teoriasta sekä hinnoittelun teoriasta, jotka on koottu aiheeseen liittyvistä kirja- ja verkkolähteistä, yhdestä puhelinhaastattelusta sekä muutamasta tarkoin valikoidusta blogikirjoituksesta.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä syksy 2016- kevät 2017.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka teorian pohjalta valmistui PowerPoint muotoinen ohjeistus pienille yrityksille ja start up- yrityksille siitä, miten digitaalisten palveluiden hinnoitteluprosessi etenee ja mitä hinnoittelussa tulisi ottaa huomioon. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään hinnoitteluprosessia ja painottuu vahvasti hinnoitteluprosessin alkuvaiheisiin, hinnoittelustrategian –ja mallin valintaan sekä siihen, miten hinnoittelustrategia- ja malli valitaan.
Opinnäytetyön tavoitteina on haastaa olemassa olevia hinnoittelukäytäntöjä ja samalla tuoda uusia näkökulmia digitaalisten palveluiden hinnoitteluun.
Tämän opinnäytetyön teoria koostuu palveluiden ja digitaalisten palveluiden teoriasta sekä hinnoittelun teoriasta, jotka on koottu aiheeseen liittyvistä kirja- ja verkkolähteistä, yhdestä puhelinhaastattelusta sekä muutamasta tarkoin valikoidusta blogikirjoituksesta.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä syksy 2016- kevät 2017.