Nuorten Ystävät ry:n brändiuudistus : Henkilöstön käsityksiä uudistuksesta
Jylhä, Marita (2017)
Jylhä, Marita
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107520
Tiivistelmä
Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli suunnittelutoimisto Työmaa, joka vastasi Nuorten Ystävät ry:n visuaalisen ilmeen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Opinnäytetyö käsittelee kansalaisjärjestö Nuorten Ystävien brändiuudistusta viestinnän ja visuaalisen ilmeen muutoksen kautta. Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkastellaan brändiä, sen markkinointiviestintää ja vaikutusta henkilöstöön. Lisäksi tarkastellaan brändin vaikutusta voittoa tavoittelemattoman organisaation järjestömielikuvaan sekä henkilöstön rekrytointiin ja sitouttamiseen.
Nuorten Ystävien brändiuudistusta edelsi muutokset järjestön organisaatiorakenteessa. Nykytila-analyysilla selvitettiin millainen mielikuva henkilöstöllä ja yhteistyökumppaneilla oli Nuorten Ystävistä. Samalla tutkittiin sidosryhmien kokemus järjestön imagosta ja toiminnasta sekä järjestön verkkosivujen ongelmat käyttäjäryhmien palautteiden kautta. Opinnäytetyössä avataan näiden tutkimusten tuloksia sekä uudistusprosessin vaiheita ja lopputulosta.
Tehdyn kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstö oli kokenut järjestön visuaalisen ja viestinnällisen uudistuksen. Lisäksi kyselyllä selvitettiin, miten henkilöstö oli sisäistänyt uudet toimintaperiaatteet ja asiakaslupauksen. Tutkimuksella pyrittiin lisäksi selvittämään, oliko nykytila-analyysissa esiin tulleisiin ongelmiin löydetty ratkaisut.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa kyselyyn vastanneista 55 henkilöstä, oli tyytyväisiä uudistukseen. Asiakaslupauksen ja toimintaperiaatteiden sisäistäminen oli keskimäärin hyvällä tasolla. Kuitenkin henkilöitä, jotka eivät olleet sisäistäneet näitä, oli jopa 25%. Tästä vastausprosentista heijastui järjestön uudistuksen jalkauttamisen ja perehdytyksen ongelmat. Henkilöstön asiakkailta ja sidosryhmiltä saamia palautteita tarkastellaan myös tutkimuksessa.
Opinnäytetyö käsittelee kansalaisjärjestö Nuorten Ystävien brändiuudistusta viestinnän ja visuaalisen ilmeen muutoksen kautta. Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa tarkastellaan brändiä, sen markkinointiviestintää ja vaikutusta henkilöstöön. Lisäksi tarkastellaan brändin vaikutusta voittoa tavoittelemattoman organisaation järjestömielikuvaan sekä henkilöstön rekrytointiin ja sitouttamiseen.
Nuorten Ystävien brändiuudistusta edelsi muutokset järjestön organisaatiorakenteessa. Nykytila-analyysilla selvitettiin millainen mielikuva henkilöstöllä ja yhteistyökumppaneilla oli Nuorten Ystävistä. Samalla tutkittiin sidosryhmien kokemus järjestön imagosta ja toiminnasta sekä järjestön verkkosivujen ongelmat käyttäjäryhmien palautteiden kautta. Opinnäytetyössä avataan näiden tutkimusten tuloksia sekä uudistusprosessin vaiheita ja lopputulosta.
Tehdyn kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstö oli kokenut järjestön visuaalisen ja viestinnällisen uudistuksen. Lisäksi kyselyllä selvitettiin, miten henkilöstö oli sisäistänyt uudet toimintaperiaatteet ja asiakaslupauksen. Tutkimuksella pyrittiin lisäksi selvittämään, oliko nykytila-analyysissa esiin tulleisiin ongelmiin löydetty ratkaisut.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa kyselyyn vastanneista 55 henkilöstä, oli tyytyväisiä uudistukseen. Asiakaslupauksen ja toimintaperiaatteiden sisäistäminen oli keskimäärin hyvällä tasolla. Kuitenkin henkilöitä, jotka eivät olleet sisäistäneet näitä, oli jopa 25%. Tästä vastausprosentista heijastui järjestön uudistuksen jalkauttamisen ja perehdytyksen ongelmat. Henkilöstön asiakkailta ja sidosryhmiltä saamia palautteita tarkastellaan myös tutkimuksessa.