Suomen kieltä oppimassa! : Toimintatuokioita maahanmuuttajataustaisille lapsille
Saarnio, Katja; Villikka, Anniina (2017)
Saarnio, Katja
Villikka, Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117584
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimisen tukeminen. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallisia tuokioita maahanmuuttajalapsille sekä laatia tuokioiden pohjalta opas päiväkodille ja muille varhaiskasvattajille. Tarkoituksena oli edistää kohderyhmämme eli päiväkodin maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimista ja antaa päiväkodille ideoita toiminnan järjestämiseen.
Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisen osuuden kouvolalaisessa päiväkodissa. Järjestimme toiminnan pienryhmässä neljälle 3-5-vuotiaalle lapselle. Suunnittelimme kuusi erilaista toimintakertaa, jotka pidimme helmi-maaliskuussa 2017. Hyödynsimme toiminnassa erilaisia toiminnallisia menetelmiä, kuten lauluja, loruja ja pelejä. Toimintakertojen pohjalta syntyi opas, joka sisältää teoriaa aiheesta ja kuvauksen toimintakertojen sisällöstä. Opasta voi hyödyntää sellaisenaan tai ottaa sieltä käyttöön yksittäisiä leikkejä. Oppaassa on muutosehdotuksia, joilla toiminnan vaikeustasoa voidaan muuttaa lasten kielitason mukaan.
Opinnäytetyömme oli käytännönläheinen ja työelämälähtöinen, sillä tarve opinnäytetyölle nousi toimeksiantajalta itseltään. Tulevaisuudessa maahanmuuttajataustaisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa lisääntyy, joten myös suomi toisena kielenä –opetuksen tarve kasvaa. Tällöin myös varhaiskasvattajan asiantuntemus lapsen toisen kielen oppimisesta ja sen tukemisesta päivähoidossa korostuvat.
Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisen osuuden kouvolalaisessa päiväkodissa. Järjestimme toiminnan pienryhmässä neljälle 3-5-vuotiaalle lapselle. Suunnittelimme kuusi erilaista toimintakertaa, jotka pidimme helmi-maaliskuussa 2017. Hyödynsimme toiminnassa erilaisia toiminnallisia menetelmiä, kuten lauluja, loruja ja pelejä. Toimintakertojen pohjalta syntyi opas, joka sisältää teoriaa aiheesta ja kuvauksen toimintakertojen sisällöstä. Opasta voi hyödyntää sellaisenaan tai ottaa sieltä käyttöön yksittäisiä leikkejä. Oppaassa on muutosehdotuksia, joilla toiminnan vaikeustasoa voidaan muuttaa lasten kielitason mukaan.
Opinnäytetyömme oli käytännönläheinen ja työelämälähtöinen, sillä tarve opinnäytetyölle nousi toimeksiantajalta itseltään. Tulevaisuudessa maahanmuuttajataustaisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa lisääntyy, joten myös suomi toisena kielenä –opetuksen tarve kasvaa. Tällöin myös varhaiskasvattajan asiantuntemus lapsen toisen kielen oppimisesta ja sen tukemisesta päivähoidossa korostuvat.