WORLDBUILDING IN GAMES : Creating a Functioning World For a Role-Playing Game
Sorvo, Roope (2017)
Sorvo, Roope
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107392
Tiivistelmä
Maailmanrakennus peleissä jättää usein yhdistämättä pelimaailmaa sen mekaniikkoihin. Kun tämä elintärkeä osa pelintekoprosessia jätetään tekemättä, lopputuloksena on kauniita, mutta loppujen lopuksi tyhjiä ja merkityksettömiä maailmoja, sekä abstrakteja, mihinkään liittymättömiä mekaniikkoja. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia tapoja, joilla yhdistää pelien tarina ja mekaniikka.
Opinnäytetyö tutki useita maailmanrakennusmetodeja luodakseen prosessin, jota sittemmin käytettiin maailman luomiseen Dungeons & Dragons –roolipeliä varten. Tätä maailmaa käytettiin sitten pohjana ja tapahtumapaikkana seikkailumoduulille, joka luotiin samanlaisen prosessin kautta. Prosessin tarkoituksena oli rakentaa pelimaailma, joka sitoisi pelin mekaniikat ja tarinankerronnan yhteen mahdollisimman tiukasti.
Lopputuote oli Working Title: Dream Stone, 5th edition Dungeons & Dragons –seikkailumoduuli. Moduulin tapahtumapaikkana toimii yllämainitun prosessin kautta luotu maailma.
Lisäaikaa ja resursseja olisi vaadittu, jotta maailmanrakennusprosessi olisi voitu viedä loppuun asti. Tämän lisäksi moduuli olisi vaatinut enemmän pelitestausta, jotta sen toimivuuden tasosta olisi saatu parempi kuva. Tästä huolimatta lopputulos tuotti tärkeää informaatiota liittyen pelien maailmanrakennusprosesseihin.
Opinnäytetyö tutki useita maailmanrakennusmetodeja luodakseen prosessin, jota sittemmin käytettiin maailman luomiseen Dungeons & Dragons –roolipeliä varten. Tätä maailmaa käytettiin sitten pohjana ja tapahtumapaikkana seikkailumoduulille, joka luotiin samanlaisen prosessin kautta. Prosessin tarkoituksena oli rakentaa pelimaailma, joka sitoisi pelin mekaniikat ja tarinankerronnan yhteen mahdollisimman tiukasti.
Lopputuote oli Working Title: Dream Stone, 5th edition Dungeons & Dragons –seikkailumoduuli. Moduulin tapahtumapaikkana toimii yllämainitun prosessin kautta luotu maailma.
Lisäaikaa ja resursseja olisi vaadittu, jotta maailmanrakennusprosessi olisi voitu viedä loppuun asti. Tämän lisäksi moduuli olisi vaatinut enemmän pelitestausta, jotta sen toimivuuden tasosta olisi saatu parempi kuva. Tästä huolimatta lopputulos tuotti tärkeää informaatiota liittyen pelien maailmanrakennusprosesseihin.