Henkilöbrändäys verkossa
Suominen, Juuso (2017)
Suominen, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097020
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii niin kutsuttua henkilöbrändäystä sosiaalisessa mediassa. Sanaa henkilöbrändäys ei toistaiseksi ole virallisesti suomenkieleen istutettu, mutta se on alkanut toistua jokapäiväisessä keskustelussa yhä enemmän ja enemmän. Suurimpana vaikuttavana tekijänä henkilöbrändäyskäsitteen popularisoitumiseen voidaan pitää digitalisaatioita ja sosiaalisten medioiden voimakasta kasvua. Ennen sosiaalisen median aikakautta henkilöbrändäys käsitteenä oli tunnettu lähinnä poliitikkojen, taiteilijoiden, muusikoiden ja muiden julkisuudessa olevien henkilöiden keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö pureutuu henkilöbrändäyksen perusasioihin ja eri verkkoympäristöihin missä henkilöbrändäystä voidaan harjoittaa. Tämä ei ole ohje onnistuneen henkilönbrändin luomiseen, vaan tutkimus henkilöbrändäyksestä verkossa ja sen eri muodoista ja vaikutuksista sosiaalisissa medioissa. Tutkimus pyrkii selvittämään erilaisten sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia henkilöbrändäyksen näkökulmasta, ja miten eri kanavat toimivat missäkin tapauksessa.
Koska kyseessä on henkilöbrändäys verkkoympäristöissä, on lähdemateriaalina käytetty verkkokirjoituksia, jotka ovat mm. erilaiset aihetta käsittelevät artikkelit, blogikirjoitukset, haastattelut ja mielipiteet. Case-esimerkkeinä on käytetty joidenkin Suomen tunnetuimpien persoonabrändien edesottamuksia ja sosiaalisen mediassa tai vähintäänkin sen avulla kehittynyttä uraa.
Tämä opinnäytetyö pureutuu henkilöbrändäyksen perusasioihin ja eri verkkoympäristöihin missä henkilöbrändäystä voidaan harjoittaa. Tämä ei ole ohje onnistuneen henkilönbrändin luomiseen, vaan tutkimus henkilöbrändäyksestä verkossa ja sen eri muodoista ja vaikutuksista sosiaalisissa medioissa. Tutkimus pyrkii selvittämään erilaisten sosiaalisen median kanavien mahdollisuuksia henkilöbrändäyksen näkökulmasta, ja miten eri kanavat toimivat missäkin tapauksessa.
Koska kyseessä on henkilöbrändäys verkkoympäristöissä, on lähdemateriaalina käytetty verkkokirjoituksia, jotka ovat mm. erilaiset aihetta käsittelevät artikkelit, blogikirjoitukset, haastattelut ja mielipiteet. Case-esimerkkeinä on käytetty joidenkin Suomen tunnetuimpien persoonabrändien edesottamuksia ja sosiaalisen mediassa tai vähintäänkin sen avulla kehittynyttä uraa.