VIP-palvelujen asiakastyytyväisyys, case Imatranajo 2016
Herttuainen, Tatjana (2017)
Herttuainen, Tatjana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097024
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Imatranajo 2016 tapahtuman VIP-palveluiden asiakastyytyväisyyttä. Asiakkailta haluttiin selvittää tyytyväisyyttä ravintolapalveluihin, ympäristöön sekä asiakaspalveluun. Lisäksi haluttiin tietää, löytyivätkö kaikki tarvittavat palvelut VIP-alueelta ja olisiko ollut tarvetta muille oheispalveluille. Tavoitteena oli tulosten perusteella tehdä kehitysehdotuksia tulevia Imatranajo-tapahtumia varten. Yhteistyötä tehtiin tapahtuman järjestäjän Imatran Moottorikerhon Ry:n kanssa ja yhteyshenkilönä toimi Minna Rautio.
Tutkimuksessa haastateltiin Imatranajo 2016 tapahtuman VIP-asiakkaita. Haastattelu suoritettiin puhelimitse tapahtuman jälkeen. Haastatteluilla selvitettiin eri teemojen avulla asiakkaiden mielipiteitä tapahtuman VIP-palveluista. Lisäksi käytettiin omia havaintoja tapahtumasta tutkimuksen tukena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin asiakastyytyväisyyteen ja sen mittaamiseen, käsitteeseen tapahtuma ja VIP-palveluihin. Näiden lisäksi tutustuttiin myös Imatranajojen pitkään historiaan ja siihen, mitä oli Imatranajo 2016 tapahtuma. Teoriatieto Imatranajoista antoi käsitystä siitä, miten pitkät juuret tapahtumalla on paikkakunnalla ollut ja mikä sen merkitys on ollut Imatralle.
Tutkimuksen perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtuman VIP-palveluihin. Erityisesti tyytyväisyys tunnelmaan VIP-alueella nousi tuloksissa esille. Tunnelmaa kuvattiin iloiseksi ja nostalgiseksi. Kehittämisen kohteita kuitenkin löytyi VIP-katsomon ja anniskelualueen suhteen. Lisäksi VIP-alueelle toivottiin mahdollisuutta vaatesäilytykseen. VIP-ruokailuun ja ruuan laatuun toivottiin myös parannuksia. Aikataulujen tarkennus ja informaation kulku olivat myös tärkeitä kehityskohteita. Kun nämä asiat huomioidaan tulevina vuosina, asiakastyytyväisyys paranee entisestään. Imatran Moottorikerho Ry voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevina vuosina kaikissa tapahtumissaan, joissa on VIP-palveluita tarjolla.
Tutkimuksessa haastateltiin Imatranajo 2016 tapahtuman VIP-asiakkaita. Haastattelu suoritettiin puhelimitse tapahtuman jälkeen. Haastatteluilla selvitettiin eri teemojen avulla asiakkaiden mielipiteitä tapahtuman VIP-palveluista. Lisäksi käytettiin omia havaintoja tapahtumasta tutkimuksen tukena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin asiakastyytyväisyyteen ja sen mittaamiseen, käsitteeseen tapahtuma ja VIP-palveluihin. Näiden lisäksi tutustuttiin myös Imatranajojen pitkään historiaan ja siihen, mitä oli Imatranajo 2016 tapahtuma. Teoriatieto Imatranajoista antoi käsitystä siitä, miten pitkät juuret tapahtumalla on paikkakunnalla ollut ja mikä sen merkitys on ollut Imatralle.
Tutkimuksen perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtuman VIP-palveluihin. Erityisesti tyytyväisyys tunnelmaan VIP-alueella nousi tuloksissa esille. Tunnelmaa kuvattiin iloiseksi ja nostalgiseksi. Kehittämisen kohteita kuitenkin löytyi VIP-katsomon ja anniskelualueen suhteen. Lisäksi VIP-alueelle toivottiin mahdollisuutta vaatesäilytykseen. VIP-ruokailuun ja ruuan laatuun toivottiin myös parannuksia. Aikataulujen tarkennus ja informaation kulku olivat myös tärkeitä kehityskohteita. Kun nämä asiat huomioidaan tulevina vuosina, asiakastyytyväisyys paranee entisestään. Imatran Moottorikerho Ry voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevina vuosina kaikissa tapahtumissaan, joissa on VIP-palveluita tarjolla.