Yrityskanta-asiakasrekisterin perustaminen ja myynninedistäminen - Imatra Bistro Oy
Nykänen, Ossi (2017)
Nykänen, Ossi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa Imatra Bistro Oy:lle yrityskanta-asiakasrekisteri. Imatra Bistrolla ei ollut käytössään yhtenäistä yritysasiakasrekisteriä, sillä nykyisten asiakkaiden tiedot olivat useassa eri tiedostossa. Tarkoitus oli yhdistää nämä tiedostot ja hankkia näiden lisäksi uusia asiakkaita.
Uusasiakashankinnan yhteydessä päätettiin käyttää myynninedistämistoimenpiteitä. Oltiin yhteydessä uusiin yrityksiin, jotka haluttiin asiakasrekisteriin ja sovittiin henkilökohtaisista käynneistä näissä yrityksissä. Yrityskäyntien yhteydessä jaettiin yrityksiin Imatra Bistro Oy:n yleisesite, ilmainen hanatuote / alkoholiton virvoke kuponki sekä pääruoasta à la carte- listalta - 20 %:n alennuskuponki. Kupongit jaettiin koko yrityksen henkilöstölle. Yrityskäyntien yhteydessä toimitettiin myös koko yrityksen henkilöstölle pitsamaistiaisia. Uusasiakashankinnassa käytettiin hyväksi Etelä-Karjalan toimipaikkarekisteriä sekä opinnäytetyön tekijän suhteita paikallisiin yrittäjiin. Imatra Bistro Oy:n olemassa olleiden yrityskontaktien tiedot varmistettiin uuteen yritysasiakasrekisteriin puhelinsoitoin tai sähköpostitiedustelujen avulla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkuuden hallintaa, suoramarkkinointia sähköpostimarkkinoinnin sekä suoramainonnan keinoin sekä myynninedistämistä. Suoramarkkinointiin liittyvä keskeinen lainsäädäntö sekä ohjeistus on myös käsitelty opinnäytetyössä niiltä osin, kun ne koskevat yritysasiakasrekisterin perustamista.
Olemassa olleiden kontaktien sekä uusasiakashankinnan avulla saatujen asiakastietojen tuloksena syntyi yritysasiakasrekisteri, jossa on 80 yritysasiakkaan tiedot. Tärkeimpinä tietoina rekisterissä ovat yhteystiedot, joiden avulla yrityksille voidaan lähettää sähköpostimainontaa sekä mahdollista suoramainontaa. Rekisteriin tuli myös omalle välilehdelle myynninedistämistoimenpiteiden seuranta.
Uusasiakashankinnan yhteydessä päätettiin käyttää myynninedistämistoimenpiteitä. Oltiin yhteydessä uusiin yrityksiin, jotka haluttiin asiakasrekisteriin ja sovittiin henkilökohtaisista käynneistä näissä yrityksissä. Yrityskäyntien yhteydessä jaettiin yrityksiin Imatra Bistro Oy:n yleisesite, ilmainen hanatuote / alkoholiton virvoke kuponki sekä pääruoasta à la carte- listalta - 20 %:n alennuskuponki. Kupongit jaettiin koko yrityksen henkilöstölle. Yrityskäyntien yhteydessä toimitettiin myös koko yrityksen henkilöstölle pitsamaistiaisia. Uusasiakashankinnassa käytettiin hyväksi Etelä-Karjalan toimipaikkarekisteriä sekä opinnäytetyön tekijän suhteita paikallisiin yrittäjiin. Imatra Bistro Oy:n olemassa olleiden yrityskontaktien tiedot varmistettiin uuteen yritysasiakasrekisteriin puhelinsoitoin tai sähköpostitiedustelujen avulla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkuuden hallintaa, suoramarkkinointia sähköpostimarkkinoinnin sekä suoramainonnan keinoin sekä myynninedistämistä. Suoramarkkinointiin liittyvä keskeinen lainsäädäntö sekä ohjeistus on myös käsitelty opinnäytetyössä niiltä osin, kun ne koskevat yritysasiakasrekisterin perustamista.
Olemassa olleiden kontaktien sekä uusasiakashankinnan avulla saatujen asiakastietojen tuloksena syntyi yritysasiakasrekisteri, jossa on 80 yritysasiakkaan tiedot. Tärkeimpinä tietoina rekisterissä ovat yhteystiedot, joiden avulla yrityksille voidaan lähettää sähköpostimainontaa sekä mahdollista suoramainontaa. Rekisteriin tuli myös omalle välilehdelle myynninedistämistoimenpiteiden seuranta.