LEAN-TOIMINTAMALLIN HYÖHYDTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA
Kosonen, Panu (2017)
Kosonen, Panu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, voidaanko Lean-menetelmää ja työkaluja hyödyntää myös ammatillisen perusopetuksen järjestämisessä. Tavoitteena on löytää toimintatapoja, joilla amma-tillisesta koulutuksesta voitaisiin luoda opetusjärjestelmä, jossa opiskelijoilla on enemmän mahdol-lisuuksia itsenäisiin opintopolkuihin. Itsenäiset opintopolut antavat opiskelijoille mahdollisuuden mukauttaa sekä opetusta että opintoaikaa vastaamaan omia kykyjään.
Opinnäytetyön pohjana on opiskelijoiden ja opettajan näkökulmista laaditut arvovirtakuvaukset (VSM) sekä opiskelijoille tehdyt tulokyselyt. Näiden perusteella on pohdittu Leanin soveltamista opetuksen järjestämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään kokemuksia Lean-menetelmän hyödyntämisestä sähköalan opetuksen toteutuksessa Pohjois-Karjalan ammattiopiston Kiteen yksikössä.
Kun tulevaisuudessa rakennetaan uusia tiloja, niin suunnittelu pohjaksi kannattaisi ottaa Lean-menetelmän periaatteet. Yhteen suureen tilaan olisi koottu tutkinnon eri aiheisia oppimistehtäviä. Tällaisissa tilaratkaisussa olisi mahdollista hyödyntää yhteisopettajuutta ja se mahdollistaisi ryh-mäkokojen kasvattamisen sekä sijaistus olisi helpompi toteuttaa. Myös samassa tilassa eri tahtiin etenevien opiskelijoiden ohjaaminen on helpompaa kuin perinteisissä luokissa toimiminen. Kun verrataan opiskelijoille tehtävien kyselyiden tuloksia: perinteinen vs. Lean-menetelmä, niin saatai-siin vertailukelpoista tietoa menetelmien paremmuudesta.
Opinnäytetyön pohjana on opiskelijoiden ja opettajan näkökulmista laaditut arvovirtakuvaukset (VSM) sekä opiskelijoille tehdyt tulokyselyt. Näiden perusteella on pohdittu Leanin soveltamista opetuksen järjestämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään kokemuksia Lean-menetelmän hyödyntämisestä sähköalan opetuksen toteutuksessa Pohjois-Karjalan ammattiopiston Kiteen yksikössä.
Kun tulevaisuudessa rakennetaan uusia tiloja, niin suunnittelu pohjaksi kannattaisi ottaa Lean-menetelmän periaatteet. Yhteen suureen tilaan olisi koottu tutkinnon eri aiheisia oppimistehtäviä. Tällaisissa tilaratkaisussa olisi mahdollista hyödyntää yhteisopettajuutta ja se mahdollistaisi ryh-mäkokojen kasvattamisen sekä sijaistus olisi helpompi toteuttaa. Myös samassa tilassa eri tahtiin etenevien opiskelijoiden ohjaaminen on helpompaa kuin perinteisissä luokissa toimiminen. Kun verrataan opiskelijoille tehtävien kyselyiden tuloksia: perinteinen vs. Lean-menetelmä, niin saatai-siin vertailukelpoista tietoa menetelmien paremmuudesta.