Asiakasräätälöintiprosessi
Hirvonen, Mikko (2017)
Hirvonen, Mikko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakasräätälöintiprosessi massaräätälöintituotantoa käyttävän Waratah OM Oy:n tarpeisiin. Aikaisemmin asiakasräätälöintejä on toteutettu käyttäen vaihtelevia toimintatapoja, joten opinnäytetyö oli tarpeellinen. Waratah OM Oy toimii tiiviisti Outokummun Metalli Oy:n, John Deere Forestry Oy:n sekä Waratah Forestry Attachmentsin kanssa, joten asiakasräätälöinneillä on vaikutusta myös näihin yrityksiin. Opinnäytetyö rajattiin olemassa olevilla osilla toteutettaviin asiakasräätälöinteihin.
Opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan alueella ja siinä haastateltiin Waratah OM Oy:n sekä yhteistyöyritysten tuotekehitys-, tuotetuki-, tuotanto-, myynti-, markkinointi-, kokoonpano-, takuu- ja testausvastaavia. Haastattelut käytiin esilaaditun teemahaastattelu rungon aihealueiden mukaan sekä sähköpostikyselyinä. Haastatteluissa keskityttiin selvittämään asiakasräätälöintien aikaisempi toteutus, mahdolliset ongelmat, asiakasräätälöinnin vaikutus takuuseen, parannus- ja toimintatapaehdotukset sekä osastojen pullonkaulat. Haastatteluista saadun tiedon perusteella kehitettiin Waratah OM Oy:n ja asiakasräätälöintiin osallistuvien yritysten työntekijöiden kanssa asiakasräätälöintipro-sessi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin toimiva asiakasräätälöintiprosessi Waratah OM Oy:n käyttöön. Työntekijöille tehdyistä haastatteluista tuli selville mielenkiintoisia ongelmia ja toimintatapaehdotuksia. Työn suurimpana haasteena oli asiakasräätälöintiprosessin kehittäminen haastatteluaineistosta työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan alueella ja siinä haastateltiin Waratah OM Oy:n sekä yhteistyöyritysten tuotekehitys-, tuotetuki-, tuotanto-, myynti-, markkinointi-, kokoonpano-, takuu- ja testausvastaavia. Haastattelut käytiin esilaaditun teemahaastattelu rungon aihealueiden mukaan sekä sähköpostikyselyinä. Haastatteluissa keskityttiin selvittämään asiakasräätälöintien aikaisempi toteutus, mahdolliset ongelmat, asiakasräätälöinnin vaikutus takuuseen, parannus- ja toimintatapaehdotukset sekä osastojen pullonkaulat. Haastatteluista saadun tiedon perusteella kehitettiin Waratah OM Oy:n ja asiakasräätälöintiin osallistuvien yritysten työntekijöiden kanssa asiakasräätälöintipro-sessi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin toimiva asiakasräätälöintiprosessi Waratah OM Oy:n käyttöön. Työntekijöille tehdyistä haastatteluista tuli selville mielenkiintoisia ongelmia ja toimintatapaehdotuksia. Työn suurimpana haasteena oli asiakasräätälöintiprosessin kehittäminen haastatteluaineistosta työntekijöiden kanssa.