Pelien mahdollisuudet alakouluterveydenhoitajan työssä
Haapala, Katriina; Vesakko, Anni (2017)
Haapala, Katriina
Vesakko, Anni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086823
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa selvää kouluikäisten lasten (7 - 12 -vuotiaat) parissa työskentelevien terveydenhoitajien asenteita ja ajatuksia peleihin sekä selvittää, käyttävätkö terveydenhoitajat työssään digitaalisia hyötypelejä ja kokevatko, he että hyötypeleistä voisi olla apua heidän työssään. Tarkoituksena oli myös saada ideoita ja aiheita terveydenhoitajilta mahdollisiin hyvinvointipeleihin, joita terveydenhoitaja voisi käyttää työvälineenä tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin Kouvolan alueen alakouluterveydenhoitajille, joita saatiin haastateltaviksi kaikkiaan viisi. Yhteydenotot tapahtuivat osastonhoitajan kanssa ja opinnäytetyön aihetta esiteltiin myös Kouvolan alakouluterveydenhoitajien kuukausikokouksessa. Opinnäytetyö toteutettiin aineistolähtöisen laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu ja tutkimuksen tutkimuskysymykset jaettiin haastatteluissa erillisiin teemoihin. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysilla teemojen mukaan.
Tutkimuksessa selvisi, että Kouvolan alueen alakouluterveydenhoitajat suhtautuvat pääosin positiivisesti peleihin ja pelaamiseen, kunhan pelaaminen pysyy kohtuulisena. Tällä hetkellä heillä ei ole käytössä pelejä tai pelien keinoja työssään, mutta terveydenhoitajat ottaisivat mielellään hyvinvointipelejä käyttöön, jos ne perustuisivat tutkittuun tietoon ja niistä tiedottaminen olisi sujuvaa. Haastatelluilta terveydenhoitajilta tuli runsaasti ideoita siihen, millaisia pelejä voisivat käyttää työssään lasten terveyden edistämiseksi. Aktivoivat, ravitsemukseen liittyvät sekä murrosiästä opettavat pelit tulivat muun muassa useasti esiin vastauksissa.
Tutkimus on toistettavissa ja tulokset ovat suuntaa antavia. Tuloksia voidaan käyttää hyödyksi, kun mietitään mahdollisia uusia lapsille suunnattuja hyvinvointipelejä terveydenhuollon käyttöön alakouluissa. Tutkimus herättelee terveydenhoitajia miettimään omaa suhdettaan peleihin ja pelaamiseen yleisesti, ja pohtimaan, miten itse ottaa pelit puheeksi terveystarkastuksissa.
Tutkimus toteutettiin Kouvolan alueen alakouluterveydenhoitajille, joita saatiin haastateltaviksi kaikkiaan viisi. Yhteydenotot tapahtuivat osastonhoitajan kanssa ja opinnäytetyön aihetta esiteltiin myös Kouvolan alakouluterveydenhoitajien kuukausikokouksessa. Opinnäytetyö toteutettiin aineistolähtöisen laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu ja tutkimuksen tutkimuskysymykset jaettiin haastatteluissa erillisiin teemoihin. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysilla teemojen mukaan.
Tutkimuksessa selvisi, että Kouvolan alueen alakouluterveydenhoitajat suhtautuvat pääosin positiivisesti peleihin ja pelaamiseen, kunhan pelaaminen pysyy kohtuulisena. Tällä hetkellä heillä ei ole käytössä pelejä tai pelien keinoja työssään, mutta terveydenhoitajat ottaisivat mielellään hyvinvointipelejä käyttöön, jos ne perustuisivat tutkittuun tietoon ja niistä tiedottaminen olisi sujuvaa. Haastatelluilta terveydenhoitajilta tuli runsaasti ideoita siihen, millaisia pelejä voisivat käyttää työssään lasten terveyden edistämiseksi. Aktivoivat, ravitsemukseen liittyvät sekä murrosiästä opettavat pelit tulivat muun muassa useasti esiin vastauksissa.
Tutkimus on toistettavissa ja tulokset ovat suuntaa antavia. Tuloksia voidaan käyttää hyödyksi, kun mietitään mahdollisia uusia lapsille suunnattuja hyvinvointipelejä terveydenhuollon käyttöön alakouluissa. Tutkimus herättelee terveydenhoitajia miettimään omaa suhdettaan peleihin ja pelaamiseen yleisesti, ja pohtimaan, miten itse ottaa pelit puheeksi terveystarkastuksissa.