Vailla työtä olevien nuorten terveyden edistäminen vertaistuen voimin
Auranen, Kaisa (2017)
Auranen, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086739
Tiivistelmä
Vailla työ- ja opiskelupaikkaa olevien nuorten tilanne Suomessa, kuin muuallakin maailmassa on monimuotoinen. Nuorisotyöttömyydestä puhutaan huolestuneeseen sävyyn ja nuorten tilanteeseen pyritään löytämään ratkaisuja monin eri keinoin. Palveluiden laajalla kirjolla pystymme entistä paremmin vastaamaan palvelutarpeeseen asiakaslähtöisesti. Tämä kehittämisprojekti oli osana Turun ammattikorkeakoulun Ruori-hanketta, jonka tarkoituksena oli asiakkaita kuunnellen kehittää tarpeesta lähteviä toimintamalleja työttömien työnhakijoiden sekä työmarkkinatuen ulkopuolella olevien työikäisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimuksellisen osan tavoitteena oli selvittää nuorten omia toiveita toiminnan järjestämiseksi työttömyyden aikana. Lisäksi selvitettiin nuorten sosiaalisia suhteita sekä keinoja ylläpitää sosiaalista toimintakykyä työttömyyden aikana. Kohdejoukkona tutkimuksellisessa osiossa olivat 18 – 28 vuotiaat nuoret Turun seudulta (N=18). Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, jotka suoritettiin ryhmähaastatteluina sekä yksilöhaastatteluna. Haastattelut analysoitiin laadullisen menetelmän sisällönanalyysillä teemoittelua apuna käyttäen.
Tulosten perusteella nuoria työttömiä eivät pakkotoimenpiteet motivoi. Nuoret toivovat pääasiassa pitkäaikaista apua ymmärtävältä aikuiselta tai samassa tilanteessa olleelta tai olevalta saman ikäiseltä tai hieman vanhemmalta henkilöltä. Nuorten omat ryhmät ja saman ikäisten seura nähdään terveyttä ylläpitävänä ja vertaiskokemusten jakaminen on nuorista tärkeää. Nuorten vertaisryhmiä mietittäessä tulee kuitenkin ottaa huomioon nuorten heterogeeninen joukko ja yhteistä kosketuspintaa tulee löytyä ryhmäläisten kesken, jotta ryhmädynamiikka toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi nuorten vertaisryhmää suunnitteleville mallipohja koulutuksen etenemisestä sekä korttipeli, jota voidaan pelata monessa erityylisessä ryhmässä. Mallipohja antaa etenkin uutta ryhmää kokoavalle ohjaajalle ohjeistuksen aikataulutukseen sekä ideoita koulutuksen sisältöön. Korttipelissä liikutaan työttömyyden teemojen ympärillä ja se on tarkoitettu aloittelevan vertaisryhmän alkuvaiheissa pelattavaksi. Korttipelin tarkoituksena on edesauttaa ryhmäytymistä ja herättää keskustelua työttömyyden mukanaan tuomista ajatuksista. Pääpaino pelissä on nimenomaan vertaiskokemusten ja ideoiden vaihtamisessa.
Tutkimuksellisen osan tavoitteena oli selvittää nuorten omia toiveita toiminnan järjestämiseksi työttömyyden aikana. Lisäksi selvitettiin nuorten sosiaalisia suhteita sekä keinoja ylläpitää sosiaalista toimintakykyä työttömyyden aikana. Kohdejoukkona tutkimuksellisessa osiossa olivat 18 – 28 vuotiaat nuoret Turun seudulta (N=18). Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, jotka suoritettiin ryhmähaastatteluina sekä yksilöhaastatteluna. Haastattelut analysoitiin laadullisen menetelmän sisällönanalyysillä teemoittelua apuna käyttäen.
Tulosten perusteella nuoria työttömiä eivät pakkotoimenpiteet motivoi. Nuoret toivovat pääasiassa pitkäaikaista apua ymmärtävältä aikuiselta tai samassa tilanteessa olleelta tai olevalta saman ikäiseltä tai hieman vanhemmalta henkilöltä. Nuorten omat ryhmät ja saman ikäisten seura nähdään terveyttä ylläpitävänä ja vertaiskokemusten jakaminen on nuorista tärkeää. Nuorten vertaisryhmiä mietittäessä tulee kuitenkin ottaa huomioon nuorten heterogeeninen joukko ja yhteistä kosketuspintaa tulee löytyä ryhmäläisten kesken, jotta ryhmädynamiikka toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi nuorten vertaisryhmää suunnitteleville mallipohja koulutuksen etenemisestä sekä korttipeli, jota voidaan pelata monessa erityylisessä ryhmässä. Mallipohja antaa etenkin uutta ryhmää kokoavalle ohjaajalle ohjeistuksen aikataulutukseen sekä ideoita koulutuksen sisältöön. Korttipelissä liikutaan työttömyyden teemojen ympärillä ja se on tarkoitettu aloittelevan vertaisryhmän alkuvaiheissa pelattavaksi. Korttipelin tarkoituksena on edesauttaa ryhmäytymistä ja herättää keskustelua työttömyyden mukanaan tuomista ajatuksista. Pääpaino pelissä on nimenomaan vertaiskokemusten ja ideoiden vaihtamisessa.