Osaamisen tunnistamis- ja tunnustamisprosessin sujuvoittaminen
Keränen, Kirsi (2017)
Keränen, Kirsi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076674
Tiivistelmä
Kainuun ammattiopistossa on opiskelijoilla ollut mahdollista hakea osaamisen tunnustamista pdf-muotoisella lomakkeella. Digitalisoinnin ja toimintojen sujuvoittamisen myötä oppilaitoksessa ollaan siirtymässä sähköisiin prosesseihin. Oppilaitos antoi toimeksi sujuvoittaa opiskelijoiden osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen hakemisprosessia.
Työn tavoitteena oli kehittää osaamisen tunnustamiseen sähköinen hakemuslomake Kainuun ammattiopistossa käytössä olevaan MultiPrimus opiskelijahallinto-ohjelmaan, sekä sähköisen lomakkeen täyttämisen avuksi lyhyt opastusvideo. Työstä hyötyvät opiskelijoiden lisäksi ryhmänohjaajat, opettajat ja opinto-ohjaajat.
Teoreettisena viitekehyksenä ovat osaamisperusteisuus, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä käytettävyys. Osaamisperusteisuusosio selvittää, mitä se tarkoittaa tutkinnon perusteissa, miten arviointi tapahtuu ja mitä ovat osaamispisteet. Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista käsitellään ammatillisen peruskoulutuksen ja näyttötutkintojen näkökulmasta. Käytettävyyttä on käsitelty opastusvideon kautta.
Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytteenä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia. Työn empiirinen osuus sisältää raportoinnin kehitystyön vaiheista ja tuloksista. Työn produktiona laadittiin opiskelijan osaamisen tunnustamisen hakemuslomake Wilmaan ja opastusvideo sen täyttämisen tueksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että teoreettiset viitekehykset tukivat kehitystyötä. Osaamisen tunnustamisen jatkokehitystoimena on luotava ryhmänohjaajalle, opettajalle ja opinto-ohjaajalle oma lomake muutosten ja päätöksen tekemistä varten Wilmaan. Opastusvideoiden tekemistä tulee hyödyntää myös muissa Wilman toiminnoissa.
Työn tavoitteena oli kehittää osaamisen tunnustamiseen sähköinen hakemuslomake Kainuun ammattiopistossa käytössä olevaan MultiPrimus opiskelijahallinto-ohjelmaan, sekä sähköisen lomakkeen täyttämisen avuksi lyhyt opastusvideo. Työstä hyötyvät opiskelijoiden lisäksi ryhmänohjaajat, opettajat ja opinto-ohjaajat.
Teoreettisena viitekehyksenä ovat osaamisperusteisuus, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä käytettävyys. Osaamisperusteisuusosio selvittää, mitä se tarkoittaa tutkinnon perusteissa, miten arviointi tapahtuu ja mitä ovat osaamispisteet. Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista käsitellään ammatillisen peruskoulutuksen ja näyttötutkintojen näkökulmasta. Käytettävyyttä on käsitelty opastusvideon kautta.
Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytteenä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia. Työn empiirinen osuus sisältää raportoinnin kehitystyön vaiheista ja tuloksista. Työn produktiona laadittiin opiskelijan osaamisen tunnustamisen hakemuslomake Wilmaan ja opastusvideo sen täyttämisen tueksi.
Johtopäätöksenä todetaan, että teoreettiset viitekehykset tukivat kehitystyötä. Osaamisen tunnustamisen jatkokehitystoimena on luotava ryhmänohjaajalle, opettajalle ja opinto-ohjaajalle oma lomake muutosten ja päätöksen tekemistä varten Wilmaan. Opastusvideoiden tekemistä tulee hyödyntää myös muissa Wilman toiminnoissa.