Henkilöstöjohtamisen tieto- ja palvelutarpeet asiakasyrityksissä
Viiala, Väinö (2017)
Viiala, Väinö
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan asiakasyritysten henkilöstöjohtamisen tieto- ja palvelutarpeita. Tarkoituksena oli selvittää, miten nykyinen palvelutarjonta vastaa asiakkaiden tarpeisiin, sekä minkälaisille henkilöstöjohtamisen palveluille ja minkälaiselle tiedolle yrityksillä on tarvetta. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä palkanlaskennan automaattisuuden lisääntyessä henkilöstöjohtamisen palvelu- sekä tietotarjonnan merkitys korostuu. Tutkimuksesta saatujen tuloksien avulla voidaan ymmärtää paremmin, minkälaisille palveluille on eniten kysyntää ja miten tarjontaa tulisi kehittää.
Työn teoriaosuus käsittelee henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita, ulkoistamisen syitä, seurauksia sekä ulkoistamisprojektia. Viitekehyksessä tarkastellaan myös tiedonhallinnan näkökulmaa palkanlaskennan prosessin sekä henkilöstöjohtamisen tiedon ja palveluiden tarjoamisen kannalta.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Webropol- ohjelmalla. Tutkimus oli pääosin määrällinen, mutta se sisälsi kaksi laadullista kysymystä. Kysely lähetettiin 330 yritykselle, joista 78 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi muodostui siis n. 24 %. Tutkimus tehtiin maaliskuussa 2017.
Tutkimus viittaa vahvasti siihen, että tulevaisuudessa palvelu- sekä tietotarjoomaa tule laajentaa monipuolisesti henkilöstöjohtamisen eri osa-alueiden osalta. Tarvetta on kokonaan uusien toimintojen luomiselle sekä olemassa olevien ominaisuuksien kehittämiselle. Yritykset tarvitsevat konsultoivaa palvelua työehtosopimuksiin, lakeihin ja työsuhdeasioihin liittyen sekä tiedottamista ajankohtaisista laki- ja työehtosopimusmuutoksista. Tiedon osalta yritykset tarvitsevat ajankohtaista, automaattista sekä helposti muokattavissa olevaa raportointia sekä lomapäivien seurantaa. Useat yritykset haluavat keskitetyn palvelun, jossa palkanlaskenta sekä muut henkilöstöjohtamisen toiminnot löytyvät samasta paikasta.
Työn teoriaosuus käsittelee henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita, ulkoistamisen syitä, seurauksia sekä ulkoistamisprojektia. Viitekehyksessä tarkastellaan myös tiedonhallinnan näkökulmaa palkanlaskennan prosessin sekä henkilöstöjohtamisen tiedon ja palveluiden tarjoamisen kannalta.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Webropol- ohjelmalla. Tutkimus oli pääosin määrällinen, mutta se sisälsi kaksi laadullista kysymystä. Kysely lähetettiin 330 yritykselle, joista 78 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi muodostui siis n. 24 %. Tutkimus tehtiin maaliskuussa 2017.
Tutkimus viittaa vahvasti siihen, että tulevaisuudessa palvelu- sekä tietotarjoomaa tule laajentaa monipuolisesti henkilöstöjohtamisen eri osa-alueiden osalta. Tarvetta on kokonaan uusien toimintojen luomiselle sekä olemassa olevien ominaisuuksien kehittämiselle. Yritykset tarvitsevat konsultoivaa palvelua työehtosopimuksiin, lakeihin ja työsuhdeasioihin liittyen sekä tiedottamista ajankohtaisista laki- ja työehtosopimusmuutoksista. Tiedon osalta yritykset tarvitsevat ajankohtaista, automaattista sekä helposti muokattavissa olevaa raportointia sekä lomapäivien seurantaa. Useat yritykset haluavat keskitetyn palvelun, jossa palkanlaskenta sekä muut henkilöstöjohtamisen toiminnot löytyvät samasta paikasta.