Metsäkoneurakoitsijoiden mielipide työssäoppijoiden työelämätaidoista
Palmi, Juha (2010)
Palmi, Juha
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004146456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004146456
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty selvittämään Tampereen ammattiopiston metsäkonealan koulutusta, jota annetaan Kurun metsäoppilaitoksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään työssäoppimisen kautta sitä, miten metsäkonealan työnantajat arvioivat koulutuksen antamat työelämävalmiudet ja mitä puutteita vastaajat mahdollisesti kokevat ja näkevät oppilaiden koulutuksessa. Aineisto tutkimukseen kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin vastaajille postitse keväällä 2009.
Tavoitteena oli, että saadun tiedon perusteella opetuksen niihin osiin, joissa koettiin puutteita, voitaisiin keskittää enemmän huomiota ja miettiä, mitä voitaisiin tehdä, jotta opiskelijoille ja työelämälle koituisi mahdollisimman paljon hyötyä osaamisen kasvamisena.
Tutkimustulosten mukaan työnantajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä oppilaiden taitoihin heidän saapuessaan työssäoppimisjaksolle. Työnantajien mielestä suurimmat puutteet opiskelijoilla olivat työskentelyssä tarvittavissa taidoissa, vastuussa sekä asenteessa työhön. Antamalla vastuullisia tehtäviä oppilaalle jo kouluaikana voitaisiin hänet saada ottamaan enemmän vastuuta omista tekemisistään. Jos halutaan palvella työlämää paremmin, tulisi tämän tutkimuksen perusteella saada oppilaalle opetettua riittävä taitotaso jo ennen työssäoppimisjaksolle siirtymistä. Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia opetushenkilöstön osaamiselle niin ammattitaidollisesti kuin pedagogisestikin.
Tavoitteena oli, että saadun tiedon perusteella opetuksen niihin osiin, joissa koettiin puutteita, voitaisiin keskittää enemmän huomiota ja miettiä, mitä voitaisiin tehdä, jotta opiskelijoille ja työelämälle koituisi mahdollisimman paljon hyötyä osaamisen kasvamisena.
Tutkimustulosten mukaan työnantajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä oppilaiden taitoihin heidän saapuessaan työssäoppimisjaksolle. Työnantajien mielestä suurimmat puutteet opiskelijoilla olivat työskentelyssä tarvittavissa taidoissa, vastuussa sekä asenteessa työhön. Antamalla vastuullisia tehtäviä oppilaalle jo kouluaikana voitaisiin hänet saada ottamaan enemmän vastuuta omista tekemisistään. Jos halutaan palvella työlämää paremmin, tulisi tämän tutkimuksen perusteella saada oppilaalle opetettua riittävä taitotaso jo ennen työssäoppimisjaksolle siirtymistä. Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia opetushenkilöstön osaamiselle niin ammattitaidollisesti kuin pedagogisestikin.