Temppunoppa
Montonen, Ville (2017)
Montonen, Ville
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046388
Tiivistelmä
Montonen, Ville. Temppunoppa. Diak-Helsinki, kevät 2017. 34s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työmenetelmä, jolla varhaiskasvattajat pystyvät tukemaan ja auttamaan lapsia, joilla on sosiaalis-emotionaalisia haasteita.
Opinnäytetyössä kuvataan teoreettiset perusteet produktiolle, produktion valmistumiseen johtanut prosessi sekä itse produktio.
Teoreettisten perusteiden avulla opinnäytetyössä perustellaan Temppunoppaan valitut menetelmät ja sisältö. Pääpaino on itsesäätelyssä, itsetunnossa sekä sosiaalis-emotionaalisisessa käyttäytymisessä.
Produktion valmistumiseen johtanut prosessi kuvaa Temppunopan synnyn sekä eri kehitysvaiheet.
Temppunoppa itsessään liikuntahetki lapsille, joilla on sosiaalis-emotionaalisia haasteita. Liikuntakasvatuksen lisäksi tärkeänä tavoitteena on itsesäätelyn tukeminen, itsetunnon kehittäminen sekä positiiviset kokemukset.
Temppunopassa lapset heittävät vuorotellen pehmonoppaa, jossa on erilaisten liikuntasuoritusten kuvia. Tämän jälkeen lapset tekevät nopan osoittaman liikkeen. Aina ennen nopan heittämistä lasten tulee palata omille istumispaikoilleen, hiljentyä ja kiinnittää huomio aikuiseen. Tällä tuetaan oman toiminnan ohjausta sekä itsesäätelyn kehittymistä kannustamalla toivottuun toimintaan positiivisen psykologian avulla. Lopuksi tehdään yhteinen rentoutusleikki, jossa tehdään ja paistetaan mielikuvituspizzaa.
Temppunopassa käytetään paljon kuvia jäsentämään liikuntahetken edistymistä sekä tukemaan oman toiminnan ohjausta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työmenetelmä, jolla varhaiskasvattajat pystyvät tukemaan ja auttamaan lapsia, joilla on sosiaalis-emotionaalisia haasteita.
Opinnäytetyössä kuvataan teoreettiset perusteet produktiolle, produktion valmistumiseen johtanut prosessi sekä itse produktio.
Teoreettisten perusteiden avulla opinnäytetyössä perustellaan Temppunoppaan valitut menetelmät ja sisältö. Pääpaino on itsesäätelyssä, itsetunnossa sekä sosiaalis-emotionaalisisessa käyttäytymisessä.
Produktion valmistumiseen johtanut prosessi kuvaa Temppunopan synnyn sekä eri kehitysvaiheet.
Temppunoppa itsessään liikuntahetki lapsille, joilla on sosiaalis-emotionaalisia haasteita. Liikuntakasvatuksen lisäksi tärkeänä tavoitteena on itsesäätelyn tukeminen, itsetunnon kehittäminen sekä positiiviset kokemukset.
Temppunopassa lapset heittävät vuorotellen pehmonoppaa, jossa on erilaisten liikuntasuoritusten kuvia. Tämän jälkeen lapset tekevät nopan osoittaman liikkeen. Aina ennen nopan heittämistä lasten tulee palata omille istumispaikoilleen, hiljentyä ja kiinnittää huomio aikuiseen. Tällä tuetaan oman toiminnan ohjausta sekä itsesäätelyn kehittymistä kannustamalla toivottuun toimintaan positiivisen psykologian avulla. Lopuksi tehdään yhteinen rentoutusleikki, jossa tehdään ja paistetaan mielikuvituspizzaa.
Temppunopassa käytetään paljon kuvia jäsentämään liikuntahetken edistymistä sekä tukemaan oman toiminnan ohjausta.