Maisemasuunnitteluyrityksen toiminnan kehittäminen markkinoinnin keinoin
Simi, Ulriika (2017)
Simi, Ulriika
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046402
Tiivistelmä
Viherala on varsin kilpailtu ala, jolla toimii paljon toiminimellä työskenteleviä yrityksiä. Erottuminen muista yrityksistä vaatii ponnisteluja markkinoinnin saralla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten yrityksen markkinointia voi kehittää, ja mitä toimenpiteitä se vaatii. Sen kohdeyrityksenä on Piha&Vihersuunnittelu AnitaS.
Asiakaslähtöisyys on nykyaikaisen markkinoinnin perusta. Markkinoinnin kenttä on muuttunut digitaalisuuden lisäännyttyä, ja varsinkin internetissä tapahtuva markkinointi perustuu asiakasryhmien tarkkaan segmentointiin ja tarpeiden kartoitukseen. Digitaalisuus tuo yrityksille keinon erottua toisistaan ja mahdollisuuden tuoda esille ammattitaitoaan.
Opinnäytetyön aineistona toimivat kaksi kyselytutkimusta, toinen maisemasuunnitteluyrityksille, toinen viheralan asiakkaille. Yrittäjille tehty kysely selvitti maisemasuunnitteluyritysten markkinointitoimenpiteitä, toimivimpia kanavia ja markkinoinnin kehittymistä tulevaisuudessa.
Erityisesti digitaalinen markkinointi ja sen kanavat korostuivat tuloksissa. Yrityksistä kaikilla oli internet-sivut. Suosituimpia digitaalisen markkinoinnin kanavia olivat yhteisöpalvelut, kuten Facebook ja Google+, joita käytti 63 prosenttia yrityksistä.
Kysely asiakkaille toi esille asiakkaiden näkemykset viheralan markkinoinnin toimivuudesta ja toiveista sen suhteen. Asiakkaat hakevat tietoa viheralan yrityksistä pääosin digitaalisista kanavista. He toivoisivat yritysten mainostavan toimintaansa myös talvella ja panostavan enemmän messuihin. Yritysten tarjoamista palvelusta kertomisen lisäksi asiakkaat haluaisivat saada tietoa esimerkiksi alan trendeistä. Sosiaalisen median kanavissa asiakkaita kiinnostavaa sisältöä olisivat neuvontavideot ja kuvat työkohteista.
Asiakaslähtöisyys on nykyaikaisen markkinoinnin perusta. Markkinoinnin kenttä on muuttunut digitaalisuuden lisäännyttyä, ja varsinkin internetissä tapahtuva markkinointi perustuu asiakasryhmien tarkkaan segmentointiin ja tarpeiden kartoitukseen. Digitaalisuus tuo yrityksille keinon erottua toisistaan ja mahdollisuuden tuoda esille ammattitaitoaan.
Opinnäytetyön aineistona toimivat kaksi kyselytutkimusta, toinen maisemasuunnitteluyrityksille, toinen viheralan asiakkaille. Yrittäjille tehty kysely selvitti maisemasuunnitteluyritysten markkinointitoimenpiteitä, toimivimpia kanavia ja markkinoinnin kehittymistä tulevaisuudessa.
Erityisesti digitaalinen markkinointi ja sen kanavat korostuivat tuloksissa. Yrityksistä kaikilla oli internet-sivut. Suosituimpia digitaalisen markkinoinnin kanavia olivat yhteisöpalvelut, kuten Facebook ja Google+, joita käytti 63 prosenttia yrityksistä.
Kysely asiakkaille toi esille asiakkaiden näkemykset viheralan markkinoinnin toimivuudesta ja toiveista sen suhteen. Asiakkaat hakevat tietoa viheralan yrityksistä pääosin digitaalisista kanavista. He toivoisivat yritysten mainostavan toimintaansa myös talvella ja panostavan enemmän messuihin. Yritysten tarjoamista palvelusta kertomisen lisäksi asiakkaat haluaisivat saada tietoa esimerkiksi alan trendeistä. Sosiaalisen median kanavissa asiakkaita kiinnostavaa sisältöä olisivat neuvontavideot ja kuvat työkohteista.