MINÄ PELOTON - projekti : yhteisöteatteriproduktio yläkouluikäisten nuorten kasvuprosessin tukijana
Söderström, Niklas (2017)
Söderström, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036246
Tiivistelmä
Tässä monimuotoisessa opinnäytetyössä toteutin taiteellisen MINÄ PELOTON – projektin, jonka tarkoituksena oli toimia yläkouluikäisten nuorten kasvuprosessin tukijana. Projekti toteutettiin vuoden 2016 syyskuun ja joulukuun välisenä aikana lempääläläisessä Hakkarin koulussa kouluajan ulkopuolisena kerhotoimintana yhdessä Hakkarin koulun oppilaista koostuvan ryhmän kanssa. Projekti sisälsi seitsemän tapaamiskerran työpajakokonaisuu-den, jonka aikana oli tarkoitus ryhmäytyä sekä tutkia nuoruutta eri näkökulmista teatterin ja draaman keinoin. Työpajan aikana kerätystä materiaalista valmistettiin ryhmän kanssa tutkiva teatteriesitys MINÄ PELOTON, joka käsitteli nuoruutta elämänvaiheena ryhmäläisten omasta näkökulmasta. Esitystä esitettiin joulukuussa 2016 Hakkarin koulun auditoriossa yhteensä seitsemän kertaa. Projektin työstämiseen osallistui noin 20 nuorta ja lopullisessa esityksessä heistä esiintyi 6.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja tavoitteet perustuivat sosiokulttuuriseen innostamiseen sekä sen pedagogiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen ulottuvuuteen. Pedagogisena tavoitteena oli tukea nuorten henkistä kasvua ja auttaa heitä ymmärtämään paremmin omaa elämänvaihettaan. Sosiaalinen tavoite perustui yhteisöllisyyden ja yhteen kuulumisen vahvistamiseen. Kulttuurisessa tavoitteessa taas näkyi ryhmäläisten luovuuden ja monipuolisen ilmaisukyvyn edistäminen taiteellisen toiminnan kautta. Sosiokulttuurisen innostamisen välineenä sekä opinnäytetyön toiminnallisena menetelmänä toimi yhteisöteatteri ja -draama, joka mahdollisti tavoitteiden kokonaisvaltaisen toteutumisen.
Projektin aikana toteutettua esitystä kävi katsomassa yhteensä noin 500 katsojaa ja se sai paljon kiitosta yleisöltä ja Hakkarin koululta, mutta ennen kaikkea myös osallistuneilta nuorilta. Nuoret kokivat omien sanojensa mukaan projektin aikana vahvaa henkistä kasvua, rohkeuden ja ilmaisukyvyn vahvistumista sekä ryhmään kuulumisen tunnetta.
Projekti osoitti sen, kuinka merkittävät vaikutukset yhteisöllisellä taidetoiminnalla voi olla nuorisotyössä. Se voi auttaa nuoria käsittelemään paremmin vaikeitakin asioita sekä löytämään itsestä aivan uusia puolia samalla vahvistaen omaa identiteettiä. Innostava taidetoiminta on erinomainen keino tukea nuorten moninaista kasvuprosessia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja tavoitteet perustuivat sosiokulttuuriseen innostamiseen sekä sen pedagogiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen ulottuvuuteen. Pedagogisena tavoitteena oli tukea nuorten henkistä kasvua ja auttaa heitä ymmärtämään paremmin omaa elämänvaihettaan. Sosiaalinen tavoite perustui yhteisöllisyyden ja yhteen kuulumisen vahvistamiseen. Kulttuurisessa tavoitteessa taas näkyi ryhmäläisten luovuuden ja monipuolisen ilmaisukyvyn edistäminen taiteellisen toiminnan kautta. Sosiokulttuurisen innostamisen välineenä sekä opinnäytetyön toiminnallisena menetelmänä toimi yhteisöteatteri ja -draama, joka mahdollisti tavoitteiden kokonaisvaltaisen toteutumisen.
Projektin aikana toteutettua esitystä kävi katsomassa yhteensä noin 500 katsojaa ja se sai paljon kiitosta yleisöltä ja Hakkarin koululta, mutta ennen kaikkea myös osallistuneilta nuorilta. Nuoret kokivat omien sanojensa mukaan projektin aikana vahvaa henkistä kasvua, rohkeuden ja ilmaisukyvyn vahvistumista sekä ryhmään kuulumisen tunnetta.
Projekti osoitti sen, kuinka merkittävät vaikutukset yhteisöllisellä taidetoiminnalla voi olla nuorisotyössä. Se voi auttaa nuoria käsittelemään paremmin vaikeitakin asioita sekä löytämään itsestä aivan uusia puolia samalla vahvistaen omaa identiteettiä. Innostava taidetoiminta on erinomainen keino tukea nuorten moninaista kasvuprosessia.