Kliininen radiografia ja AVH-hälytys : simulaation kehittäminen röntgenhoitajaopiskelijoille
Asplund, Maria; Nieminen, Inna; Tanttu, Niina (2017)
Asplund, Maria
Nieminen, Inna
Tanttu, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064365
Tiivistelmä
Simulaatiolla tarkoitetaan käytännön harjoittelua turvallisessa ympäristössä. Tämä päämäärä voi olla opitun asian parempi ymmärtäminen, havainnollistaminen ja opiskelijoiden työkyvyn testaaminen. Simulaatioharjoittelu koetaan turvalliseksi oppimistavaksi, sillä siinä opiskelijat saavat rauhassa miettiä valintojaan ja harjoitella tulevassa ammatissaan vaadittavia taitoja turvallisessa ympäristössä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä erillisen esimateriaalin simulaatioon. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi toiminnalliseen osuuteen kuuluu simulaation etenemissuunnitelma, tarkistuslista ja jälkipuintilomake. Näiden tehtävänä on auttaa ohjaajaa tarkkailemaan simulaation etenemistä ja toimia tukena jälkipuinnissa.
Turun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmalla oli tarvetta mahdollisimman todenmukaiselle röntgenhoitajan toimintaa aivoverenkiertohäiriöpotilaan tietokonetomografiatutkimustilanteessa jäljittelevälle simulaatiolle. Simulaation toimivuus esitestattiin röntgenhoitajaopiskelijoilla, jotka antoivat kirjallisen ja suullisen palautteen sekä esimateriaalista että harjoituksesta. Testauksen myötä teimme simulaatioon ja esimateriaaliin tarvittavat muutokset.
Esitestaukseen osallistuneet opiskelijat kokivat simulaation hyväksi ja hyödylliseksi tavaksi oppia oikeita toimintatapoja TT-kuvantamisesta AVH-tilanteissa. Osallistujien mielestä simulaation onnistumisen kannalta harjoitustilanteen tulisi olla mahdollisimman todentuntuinen. Tähän vaikuttavat ympäristö ja asianmukaiset välineet, jotka auttavat suhtautumaan tilanteeseen asiallisesti ja ohjaavat osallistujia toimimaan tarkemmin niin kuin he oikeassa tilanteessa toimisivat. Simulaatioon kaivattiin myös moniammatillisuutta, jolloin harjoituksesta tulisi entistä kattavampi kokonaisuus.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä erillisen esimateriaalin simulaatioon. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi toiminnalliseen osuuteen kuuluu simulaation etenemissuunnitelma, tarkistuslista ja jälkipuintilomake. Näiden tehtävänä on auttaa ohjaajaa tarkkailemaan simulaation etenemistä ja toimia tukena jälkipuinnissa.
Turun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmalla oli tarvetta mahdollisimman todenmukaiselle röntgenhoitajan toimintaa aivoverenkiertohäiriöpotilaan tietokonetomografiatutkimustilanteessa jäljittelevälle simulaatiolle. Simulaation toimivuus esitestattiin röntgenhoitajaopiskelijoilla, jotka antoivat kirjallisen ja suullisen palautteen sekä esimateriaalista että harjoituksesta. Testauksen myötä teimme simulaatioon ja esimateriaaliin tarvittavat muutokset.
Esitestaukseen osallistuneet opiskelijat kokivat simulaation hyväksi ja hyödylliseksi tavaksi oppia oikeita toimintatapoja TT-kuvantamisesta AVH-tilanteissa. Osallistujien mielestä simulaation onnistumisen kannalta harjoitustilanteen tulisi olla mahdollisimman todentuntuinen. Tähän vaikuttavat ympäristö ja asianmukaiset välineet, jotka auttavat suhtautumaan tilanteeseen asiallisesti ja ohjaavat osallistujia toimimaan tarkemmin niin kuin he oikeassa tilanteessa toimisivat. Simulaatioon kaivattiin myös moniammatillisuutta, jolloin harjoituksesta tulisi entistä kattavampi kokonaisuus.