Virranjakomoduulin suunnittelu ja toteutus
Elhazzaz, Samir (2017)
Elhazzaz, Samir
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285759
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä suunniteltiin ja toteutettiin virranjakomoduuli autosähköjärjestelmään. Virranjakomoduuli toimii ajoneuvon sähköpääkeskuksena ja korvaa auton perinteiset releet ja sulakkeet puolijohdetekniikalla. Saavutettavat hyödyt ovat yksinkertaisempi sähköjärjestelmä, pieni koko, painonsäästö, helppo ja nopea asennus sekä älytekniikan hyödyt. Työhön liittyi myös laitteen käyttöön tarvittavan Windows-ohjelman tekeminen. Tämän insinöörityön tavoitteena on taloudellisesti kannattava, autosähköympäristöön soveltuva laite, joka on parempi kuin perinteisillä sulakkeilla ja releillä toteutettu sähköjärjestelmä.
Työssä tutustutaan ensin lyhyesti autosähköhistoriaan ja tärkeimpiin autosähköjärjestelmän laitteisiin. Tämän jälkeen otetaan laajempi katsaus häiriöihin ja erilaisiin kuormiin. Selvitetään minkälaisia ongelmia erilaiset kuormat aiheuttavat elektroniselle laitteelle. Kuormien aiheuttamat häiriöt todennetaan mittaamalla. Tämän jälkeen käydään läpi virranjakomoduulin toimintaperiaate ja suunnitteluperusteet. Tätä seuraa virranjakomoduulin sähköisen toteutuksen läpikäyminen siihen liittyvien komponenttien kautta.
Tämän insinöörityön päätteeksi virranjakomoduulia verrattiin perinteisillä releillä ja sulakkeilla toteutettuun sähköjärjestelmään. Virranjakomoduuli todettiin teknisesti ylivertaiseksi kaikilla osa-alueilla. Kustannuslaskelmat osoittivat, että virranjakomoduulin valmistaminen on taloudellisesti kannattavaa. Tämä insinöörityö todettiin onnistuneeksi.
Virranjakomoduuli otetaan testikäyttöön ja sen kehitystä jatketaan tulevaisuudessa. Suunnitelmissa on perustaa oma yritys ja myydä virranjakomoduulia pientuotantona. Laite hinnoitellaan kilpailukykyiseksi ja suunnataan autoharrastajille, joille markkinoilla olevat kilpailukäyttöön suunnatut virranjakomoduulit ovat liian kalliita.
Työssä tutustutaan ensin lyhyesti autosähköhistoriaan ja tärkeimpiin autosähköjärjestelmän laitteisiin. Tämän jälkeen otetaan laajempi katsaus häiriöihin ja erilaisiin kuormiin. Selvitetään minkälaisia ongelmia erilaiset kuormat aiheuttavat elektroniselle laitteelle. Kuormien aiheuttamat häiriöt todennetaan mittaamalla. Tämän jälkeen käydään läpi virranjakomoduulin toimintaperiaate ja suunnitteluperusteet. Tätä seuraa virranjakomoduulin sähköisen toteutuksen läpikäyminen siihen liittyvien komponenttien kautta.
Tämän insinöörityön päätteeksi virranjakomoduulia verrattiin perinteisillä releillä ja sulakkeilla toteutettuun sähköjärjestelmään. Virranjakomoduuli todettiin teknisesti ylivertaiseksi kaikilla osa-alueilla. Kustannuslaskelmat osoittivat, että virranjakomoduulin valmistaminen on taloudellisesti kannattavaa. Tämä insinöörityö todettiin onnistuneeksi.
Virranjakomoduuli otetaan testikäyttöön ja sen kehitystä jatketaan tulevaisuudessa. Suunnitelmissa on perustaa oma yritys ja myydä virranjakomoduulia pientuotantona. Laite hinnoitellaan kilpailukykyiseksi ja suunnataan autoharrastajille, joille markkinoilla olevat kilpailukäyttöön suunnatut virranjakomoduulit ovat liian kalliita.