Tuotesijoittelu YouTube-videoissa
Ahvenjärvi, Rosaliina (2017)
Ahvenjärvi, Rosaliina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245237
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä näytetään esimerkkien avulla, kuinka yritystä tai brändiä voi mainostaa hyödyntämällä jo olemassa olevia kanavia. Esimerkeissä on mukana sekä onnistuneita, että vähemmän onnistuneita yhteistyökampanjoita Suomesta ja ulkomailta. Myös yritykset ovat hyvin erilaisia toisistaan.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan perusteluja sille, miksi YouTube-markkinointi on kannattavaa siteeraten tuoreita tutkimuksia. Yritysten kanavien vaikutusvaltaa verrataan suosittujen sisällöntuottajien kanavien vaikutusvaltaan.
Seuraavassa luvussa käydään lyhyesti läpi YouTuben mainontaan liittyvät säännöt sekä erilaiset tuotesijoittelun tyylit. Sen jälkeen esitellään esimerkein, millaista on onnistunut YouTube- tuotesijoittelu. Luvussa kerrotaan myös kanavaverkostoista, eli YouTuben sisällöntuottajia kokoavista markkinointiyrityksistä, ja niiden toiminnasta. Mainosten kohdentamiseen pureudutaan kolmen menestyksekkään casen avulla.
Lopuksi tehdään yhteenveto ja SWOT-analyysi tuotesijoittelusta YouTube-videoissa. Samalla pohditaan sen tulevaisuutta alati muuttuvassa videopalvelussa ja suhteessa muihin sosiaalisiin medioihin.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan perusteluja sille, miksi YouTube-markkinointi on kannattavaa siteeraten tuoreita tutkimuksia. Yritysten kanavien vaikutusvaltaa verrataan suosittujen sisällöntuottajien kanavien vaikutusvaltaan.
Seuraavassa luvussa käydään lyhyesti läpi YouTuben mainontaan liittyvät säännöt sekä erilaiset tuotesijoittelun tyylit. Sen jälkeen esitellään esimerkein, millaista on onnistunut YouTube- tuotesijoittelu. Luvussa kerrotaan myös kanavaverkostoista, eli YouTuben sisällöntuottajia kokoavista markkinointiyrityksistä, ja niiden toiminnasta. Mainosten kohdentamiseen pureudutaan kolmen menestyksekkään casen avulla.
Lopuksi tehdään yhteenveto ja SWOT-analyysi tuotesijoittelusta YouTube-videoissa. Samalla pohditaan sen tulevaisuutta alati muuttuvassa videopalvelussa ja suhteessa muihin sosiaalisiin medioihin.