"...haluaisi löytää tasapainon yhteisöllisen ja yksilöllisen työn välillä" : Toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattoreiden ajatuksia yhteisöllisestä opiskeluhuoltotyöstä Keski-Suomessa
Räisänen, Marita (2017)
Räisänen, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124733
Tiivistelmä
Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 tuli voimaan 1.8.2014. Lain tarkoituksena on edistää opiskelijan ja koko opiskeluyhteisön hyvinvointia. Lain keskeinen tavoite on siirtää opiskeluhuoltotyön painopistettä yksilökeskeisestä työstä yhteisölliseen työhön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollisia oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1287/2013 vaikutuksia kuraattoreiden työhön. Työn tarkoituksena oli selvittää miten toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattorit Keski-Suomessa määrittelevät yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön, mitä yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö heidän mielestään on, ja miten se oppilaitoksissa toteutuu. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa suunniteltaessa ja kehitettäessä yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä. Kysely lähetettiin yhdeksälle toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattorille Keski-Suomen alueella. Vastauksia tuli kahdeksan. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön avulla voidaan todeta, että toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattorit näkevät yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön tarkoituksen ja sisällön hyvin samansuuntaisesti. Sen sijaan osa koulukuraattoreista koki opiskeluhuoltotyön painopisteen siirtymisen yhteisölliseen työhön myönteisenä, mutta osa suhtautui siihen varautuneemmin ja epäillen. Opinnäytetyössä ilmeni, että yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö ja toimintamallit sen tekemiseen ovat vasta selkiytymässä oppilaitoksissa. Kaikki kyselyyn vastanneet koulukuraattorit olivat valmiita kehittämään yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä, ja he pitävät tärkeänä tehdä kehittämistyötä yhdessä muiden oppilaitoksen toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollisia oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1287/2013 vaikutuksia kuraattoreiden työhön. Työn tarkoituksena oli selvittää miten toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattorit Keski-Suomessa määrittelevät yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön, mitä yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö heidän mielestään on, ja miten se oppilaitoksissa toteutuu. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa suunniteltaessa ja kehitettäessä yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä. Kysely lähetettiin yhdeksälle toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattorille Keski-Suomen alueella. Vastauksia tuli kahdeksan. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön avulla voidaan todeta, että toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen koulukuraattorit näkevät yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön tarkoituksen ja sisällön hyvin samansuuntaisesti. Sen sijaan osa koulukuraattoreista koki opiskeluhuoltotyön painopisteen siirtymisen yhteisölliseen työhön myönteisenä, mutta osa suhtautui siihen varautuneemmin ja epäillen. Opinnäytetyössä ilmeni, että yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö ja toimintamallit sen tekemiseen ovat vasta selkiytymässä oppilaitoksissa. Kaikki kyselyyn vastanneet koulukuraattorit olivat valmiita kehittämään yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä, ja he pitävät tärkeänä tehdä kehittämistyötä yhdessä muiden oppilaitoksen toimijoiden kanssa.