Exhaust emission research of off-road diesel engines in the field and laboratory : CASE: Health relevant and energy efficient regulation of exhaust particle emissions (HERE)
Saarikallio, Jussi (2017)
Saarikallio, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704174837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704174837
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Turun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyössä raportoidaan Suolahdessa suoritetuista jahtausmittauksista, sekä Turun ammattikorkeakoulussa suoritetuista passiivisista regeneroinneista. Laboratoriomittauksissa vertailtiin miten Stage 5 ja Tier 4 Final päästöstandardit, sekä Neste Renewable diesel (NRD)-polttoaine ja EN590 DFO-polttoaine käyttäytyvät passiivisen regeneroinnin aikana.
Jahtausajoissa käytettiin Tampereen Teknillisen korkeakoulun pakettiautoa. Mittauksissa pakettiauto sekä aggregaatti olivat lavetilla traktorin perässä. Jahtausajojen lisäksi tehtiin mittauksia laboratoriossa. Laboratoriomittauksissa käytettiin jahtausajojen kaltaista sykliä, jota ajettiin yhteensä noin kahdeksan tuntia.
Jahtausajoista saatiin mitattua päästöjen muodostumista onnistuneesti, ja mittausdata toimitettiin Tampereen Teknilliselle Korkeakoululle. Laboratoriomittauksissa DPF saatiin täyttymään noesta ennen jokaista passiivista regenerointia. DPF regeneroitui passiivisesti NRD:llä sekä DFO.lla molemmilla päästöraja – ohjelmistolla. Ero NRD:n ja DFO:n välillä oli selvä pakokaasujen vastapaineessa sekä nokihiukkasissa.
Jahtausajoissa käytettiin Tampereen Teknillisen korkeakoulun pakettiautoa. Mittauksissa pakettiauto sekä aggregaatti olivat lavetilla traktorin perässä. Jahtausajojen lisäksi tehtiin mittauksia laboratoriossa. Laboratoriomittauksissa käytettiin jahtausajojen kaltaista sykliä, jota ajettiin yhteensä noin kahdeksan tuntia.
Jahtausajoista saatiin mitattua päästöjen muodostumista onnistuneesti, ja mittausdata toimitettiin Tampereen Teknilliselle Korkeakoululle. Laboratoriomittauksissa DPF saatiin täyttymään noesta ennen jokaista passiivista regenerointia. DPF regeneroitui passiivisesti NRD:llä sekä DFO.lla molemmilla päästöraja – ohjelmistolla. Ero NRD:n ja DFO:n välillä oli selvä pakokaasujen vastapaineessa sekä nokihiukkasissa.