”MATKALLA MAAILMAN YMPÄRI – LIIKKUMISEN ILOA YHDESSÄ MATKATEN, OMIA TAITOJA TUTKIEN” : 2–6-vuotiaille suunnattu motorinen toimintapäivä Joensuun Perheentalolla
Eresmaa-Korhonen, Anni; Vauhkonen, Marleena (2017)
Eresmaa-Korhonen, Anni
Vauhkonen, Marleena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235144
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan motorisilla taidoilla ja fyysisellä aktiivisuudella on merkittävä yhteys toisiinsa. Lasten fyysinen aktiivisuus on viime vuosina laskenut ja lasten motoriset taidot ovat heikentyneet. Edistämällä fyysistä aktiivisuutta jo lapsuudessa voidaan vaikuttaa siihen, että tulevaisuudessa yhä harvempi hakeutuu fysioterapiaan fyysisestä liikkumattomuudesta johtuvien seurausten vuoksi. Vanhempien rooli lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemisessa on suuri, joten on tärkeää huomioida myös vanhempien riittävä tietämys lapsen motorisesta kehityksestä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin lapsille ja vanhemmille yhteinen toimintapäivä Joensuun Perheentalolle. Toimintapäivän tarkoituksena oli tuottaa lapsille ja vanhemmille liikkumaan innostavaa tekemistä, jonka avulla pyrittiin lisäämään vanhempien tietoisuutta lapsen motoristen taitojen tukemisesta ja fyysisen aktiivisuuden edistämisestä.
Opinnäytetyötä voidaan jatkossa hyödyntää erilaisissa ympäristöissä lapsen motorisen kehityksen tukemisessa ja fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisessa sekä vanhempien ohjauksessa. Opinnäytetyö voisi toimia uudenlaisena lähestymistapana terveyden edistämisessä, ja sitä voitaisiin hyödyntää myös fysioterapeuttien keskuudessa vinkkipankkina.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin lapsille ja vanhemmille yhteinen toimintapäivä Joensuun Perheentalolle. Toimintapäivän tarkoituksena oli tuottaa lapsille ja vanhemmille liikkumaan innostavaa tekemistä, jonka avulla pyrittiin lisäämään vanhempien tietoisuutta lapsen motoristen taitojen tukemisesta ja fyysisen aktiivisuuden edistämisestä.
Opinnäytetyötä voidaan jatkossa hyödyntää erilaisissa ympäristöissä lapsen motorisen kehityksen tukemisessa ja fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisessa sekä vanhempien ohjauksessa. Opinnäytetyö voisi toimia uudenlaisena lähestymistapana terveyden edistämisessä, ja sitä voitaisiin hyödyntää myös fysioterapeuttien keskuudessa vinkkipankkina.