Sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmallin kehittäminen
Alhainen, Susanna (2017)
Alhainen, Susanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215063
Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutus sisältää työharjoittelua terveydenhuollon toimintakentässä teoreettisten opintojen lisäksi. Työharjoittelun tavoitteena on mahdollistaa opiskelijoiden perehtyminen terveydenhuollon toimintaan sekä arvoperustaan ja perehtyä ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin, kehittää ammatillista osaamista sekä soveltaa tietoja ja taitoja työelämässä. Lisäksi työharjoittelu mahdollistaa opiskelijalle ammatillisen ja persoonallisen kasvun.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmalli Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän (LLKY) hoidon- ja hoivan vastuualueelle. Tarkoituksena on, että sairaanhoitajaopiskelija saisi hyvän perusperehdytyksen työharjoitteluyksikön toimintaan ja hän olisi tuleva työntekijä LLKY:n hoidon- ja hoivan vastuualueella.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluja ja tutkimukseen osallistui 10 toisen ja kolmannen vuoden sairaanhoitajakoulutuksen aikuisopiskelijaa Seinäjoen ammattikorkeakoulusta (n=10). Aineisto analysoitiin sisällön analyysiä mukaillen. Perehdytysmallin kehittämismenetelmäksi valittiin learning cafe menetelmä. Työpajoihin osallistuivat LLKY hoidon – ja hoivan vastuualueen esimiehet. Ensimmäiseen työpajaan osallistui (n=11) ja toiseen työpajaan osallistui (n=12). Täydentävänä aineistonkeruu menetelmänä tehtiin suppea sähköpostikysely LLKY:n hoidon- ja hoivan esimiehille (n=10) koskien aloittavan sairaanhoitajan ammattiosaamisvaatimuksia LLKY:n hoidon- ja hoivan vastuualueella.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytyksessä tulee huomioida opiskelijan omat odotukset ja tavoitteet työharjoittelulle. Ohjaajalla on suuri merkitys työharjoittelun onnistumisessa ja ammatillisessa kasvussa, joten perehdytysmallin kehittäminen LLKY:n alueelle koettiin tärkeäksi. Perehdytysmallin keskeiset tekijät ovat: opiskelijavastaava, opiskelijan perehdytyslista, infokirjeen lähettäminen opiskelijalle ennen työharjoittelua ja opiskelijapalaute työharjoittelupaikkaan harjoittelun jälkeen. Tulokset osoittivat myös, että tällä hetkellä valmistuvalla sairaanhoitajalla on vaadittava perusosaaminen työskentelyyn LLKY:n alueella
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmalli Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän (LLKY) hoidon- ja hoivan vastuualueelle. Tarkoituksena on, että sairaanhoitajaopiskelija saisi hyvän perusperehdytyksen työharjoitteluyksikön toimintaan ja hän olisi tuleva työntekijä LLKY:n hoidon- ja hoivan vastuualueella.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluja ja tutkimukseen osallistui 10 toisen ja kolmannen vuoden sairaanhoitajakoulutuksen aikuisopiskelijaa Seinäjoen ammattikorkeakoulusta (n=10). Aineisto analysoitiin sisällön analyysiä mukaillen. Perehdytysmallin kehittämismenetelmäksi valittiin learning cafe menetelmä. Työpajoihin osallistuivat LLKY hoidon – ja hoivan vastuualueen esimiehet. Ensimmäiseen työpajaan osallistui (n=11) ja toiseen työpajaan osallistui (n=12). Täydentävänä aineistonkeruu menetelmänä tehtiin suppea sähköpostikysely LLKY:n hoidon- ja hoivan esimiehille (n=10) koskien aloittavan sairaanhoitajan ammattiosaamisvaatimuksia LLKY:n hoidon- ja hoivan vastuualueella.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytyksessä tulee huomioida opiskelijan omat odotukset ja tavoitteet työharjoittelulle. Ohjaajalla on suuri merkitys työharjoittelun onnistumisessa ja ammatillisessa kasvussa, joten perehdytysmallin kehittäminen LLKY:n alueelle koettiin tärkeäksi. Perehdytysmallin keskeiset tekijät ovat: opiskelijavastaava, opiskelijan perehdytyslista, infokirjeen lähettäminen opiskelijalle ennen työharjoittelua ja opiskelijapalaute työharjoittelupaikkaan harjoittelun jälkeen. Tulokset osoittivat myös, että tällä hetkellä valmistuvalla sairaanhoitajalla on vaadittava perusosaaminen työskentelyyn LLKY:n alueella