Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Luova perhetanssi lapsen ja vanhemman kokemuksellisuuden tukena sekä osana tasavertaista liikunta- ja taidekasvatusta
Suominen, Heidi (2017)
Suominen, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli prosessin kautta kehittää ja toteuttaa perheitä tukeva toimintamalli, joka toteutettaisiin osana Naantalin Voimistelijat ry:n perheliikuntatarjontaa sekä pilottikokeiluna paikallisessa Ruonan päiväkodissa. Lisäksi tavoitteena oli perehdyttää vanhempi-lapsiparit tanssin oppimiseen luovuuden ja kokemuksellisuuden kautta, tukien heitä omassa prosessissaan.
Työn teoriaosuus käsittelee alle kouluikäisen lapsen kehon kokemuksellista maailmaa, tanssin oppimista luovuuden ja kokemuksellisuuden kautta sekä vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta liikunta- ja taidekasvatuksen osalta.
Työ toteutettiin toiminnallisena projektina, joka kohdistui alkujaan kahteen laajempaan hankesuunnitelmaan, joissa haettiin poikkisektoraalista yhteistyötä perheiden liikunnallistamisen tukemisessa. Projekti lähti liikkeelle syksyllä 2015. Työn lopulliset tavoitteet ja toimintamalli muotoutui tammikuussa 2017, kun luova perhetanssitunti jalkautui liikuntaseuran toimintaan. Maaliskuussa 2017 perhetanssitunnista toteutettiin pilottitunti varhaiskasvatuksen puolella yhteistyönä paikallisen päiväkodin kanssa.
Menetelminä käytettiin luovan prosessin dokumentointia eli lasten ja vanhempien tekemiä kokemuksellisia kotitehtäviä, ohjaajan osallistuvaa havainnointia sekä kuva- että videomateriaalia.
Luovan perhetanssitunnin avulla on pystytty laajentamaan seuran tanssillista tarjontaa sekä avaamaan yhteistyö varhaiskasvatuksen kanssa. Vanhempi-lapsi parit ovat sisäistäneet toiminnan, ja ovat heittäytyneet sekä antaneet luovalle toiminnalle tilaa niin seuran kuin päiväkodin perhetanssiryhmässä. Kokemuksellisuuteen pohjautuvat tehtävät tunnin jälkeen ovat olleet mielekkäitä. Lopullista dokumentointia ei ole vielä voitu todentaa, koska prosessi on vielä kesken.
Seuratoiminnassa on huomattu, että tarvitaan erilaisia ratkaisumalleja, jotta voidaan tukea lasten ja perheiden liikkumista vielä paremmin. Työ on ajankohtainen, koska se vastaa moniin varhaiskasvatukselle asetettuihin uusin tavoitteisiin tukemalla kehollista ilmaisua, yhteistyötä, vanhempien osallistamista sekä taidekasvatuksen sisältöjä. Projekti on arvokas ja rikas esimerkki varsinkin hankkeiden suunnittelussa mukana olemisesta mutta myös poikkisektoraalisesta yhteistyöstä ja verkostoitumisesta.
Työn teoriaosuus käsittelee alle kouluikäisen lapsen kehon kokemuksellista maailmaa, tanssin oppimista luovuuden ja kokemuksellisuuden kautta sekä vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta liikunta- ja taidekasvatuksen osalta.
Työ toteutettiin toiminnallisena projektina, joka kohdistui alkujaan kahteen laajempaan hankesuunnitelmaan, joissa haettiin poikkisektoraalista yhteistyötä perheiden liikunnallistamisen tukemisessa. Projekti lähti liikkeelle syksyllä 2015. Työn lopulliset tavoitteet ja toimintamalli muotoutui tammikuussa 2017, kun luova perhetanssitunti jalkautui liikuntaseuran toimintaan. Maaliskuussa 2017 perhetanssitunnista toteutettiin pilottitunti varhaiskasvatuksen puolella yhteistyönä paikallisen päiväkodin kanssa.
Menetelminä käytettiin luovan prosessin dokumentointia eli lasten ja vanhempien tekemiä kokemuksellisia kotitehtäviä, ohjaajan osallistuvaa havainnointia sekä kuva- että videomateriaalia.
Luovan perhetanssitunnin avulla on pystytty laajentamaan seuran tanssillista tarjontaa sekä avaamaan yhteistyö varhaiskasvatuksen kanssa. Vanhempi-lapsi parit ovat sisäistäneet toiminnan, ja ovat heittäytyneet sekä antaneet luovalle toiminnalle tilaa niin seuran kuin päiväkodin perhetanssiryhmässä. Kokemuksellisuuteen pohjautuvat tehtävät tunnin jälkeen ovat olleet mielekkäitä. Lopullista dokumentointia ei ole vielä voitu todentaa, koska prosessi on vielä kesken.
Seuratoiminnassa on huomattu, että tarvitaan erilaisia ratkaisumalleja, jotta voidaan tukea lasten ja perheiden liikkumista vielä paremmin. Työ on ajankohtainen, koska se vastaa moniin varhaiskasvatukselle asetettuihin uusin tavoitteisiin tukemalla kehollista ilmaisua, yhteistyötä, vanhempien osallistamista sekä taidekasvatuksen sisältöjä. Projekti on arvokas ja rikas esimerkki varsinkin hankkeiden suunnittelussa mukana olemisesta mutta myös poikkisektoraalisesta yhteistyöstä ja verkostoitumisesta.