Kyselytutkimus Sotkamon Jymyn kannattajille - ottelutapahtuman kehittäminen
Korhonen, Olli; Himanen, Kim (2017)
Korhonen, Olli
Himanen, Kim
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194943
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee katsojien kokemaa asiakastyytyväisyyttä Sotkamon Jymyn ottelutapahtumissa kauden 2016 aikana. Työn toimeksiantajana on SuperJymy Oy. Toinen tutkijoista on tehnyt opintoihin liittyvän työharjoittelun SuperJymy Oy:ssä kesällä 2016.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja kehityskohteita Sotkamon Jymyn ottelutapahtumissa kauden 2016 osalta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä vuoden 2016 joulukuun ja 2017 tammikuun välisenä aikana. Tutkimusaineisto koostuu 657 vastauksesta.
Tutkimuksen kehikkoperusjoukko muodostui SuperJymyn sosiaalisen median kanavien seuraajista, ja kyselyyn jaettiin jakamalla kyseisissä kanavissa kyselyn linkkiä.
Teoriaosuuden teoreettinen viitekehys muodostuu tapahtumien ja asiakastyytyväisyyden kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa avataan tapahtumien ja asiakastyytyväisyyden hyponyymit eli alaluokat erityispiirteineen.
Tutkimuksessa kehikkoperusjoukolta selvitettiin tutkimuksen kannalta oleellisimmat tilastolliset muuttujat, tyytyväisyys ottelutapahtuman hyödykkeisiin ja tapahtuman ominaispiirteisiin. Suurin osa tutkimuksen kysymyksistä esitettiin strukturoidussa muodossa. Kvantitatiivinen tutkimus käsitti myös kaksi avointa kysymystä, jotka muodostettiin vastaamaan tutkimusongelmiin. Tutkimusongelmat jaettiin kahteen kysymykseen, jotka koskivat kannattajien ehdottamia kehityskohteita ottelutapahtumassa ja hyvän ottelutapahtuman tärkeimpiä elementtejä.
Tutkimuksen perusteella pystytään jaottelemaan kannattajia eri vastaajaprofiilien mukaan, joiden motiivit osallistua tapahtumaan eroavat toisistaan yritystoiminnan kannalta merkittävällä tavalla. Tutkimuksessa ilmeni kannattajien tyytyväisyys olemassa oleviin hyödykkeisiin, mutta lisäpalveluja toivottiin ottelutapahtuman yhteyteen. Tuloksien perusteella tapahtuman vahvuudet liittyvät ottelutapahtuman tunnelmaan ja sitä edesauttaviin elementteihin. Tutkimustulosten perusteella heikkouksista merkittävimpiä olivat katetun katsomon puute sekä myyntipisteiden vähyys.
SuperJymy Oy hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia tulevien kausien ottelutapahtumien suunnittelussa sekä suunnitteilla olevissa kenttäalueen uudistamishankkeissa. Erityisesti suomalaisessa akateemisessa kontekstissa ei ole yhtään kattavaa kvantitatiivista tutkimusta pesäpallon ottelutapahtumien suhteen. Opinnäytetyömme siis piirtää kansallisella tasolla suuntaviivoja ottelutapahtumien tutkimusten saralla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja kehityskohteita Sotkamon Jymyn ottelutapahtumissa kauden 2016 osalta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä vuoden 2016 joulukuun ja 2017 tammikuun välisenä aikana. Tutkimusaineisto koostuu 657 vastauksesta.
Tutkimuksen kehikkoperusjoukko muodostui SuperJymyn sosiaalisen median kanavien seuraajista, ja kyselyyn jaettiin jakamalla kyseisissä kanavissa kyselyn linkkiä.
Teoriaosuuden teoreettinen viitekehys muodostuu tapahtumien ja asiakastyytyväisyyden kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa avataan tapahtumien ja asiakastyytyväisyyden hyponyymit eli alaluokat erityispiirteineen.
Tutkimuksessa kehikkoperusjoukolta selvitettiin tutkimuksen kannalta oleellisimmat tilastolliset muuttujat, tyytyväisyys ottelutapahtuman hyödykkeisiin ja tapahtuman ominaispiirteisiin. Suurin osa tutkimuksen kysymyksistä esitettiin strukturoidussa muodossa. Kvantitatiivinen tutkimus käsitti myös kaksi avointa kysymystä, jotka muodostettiin vastaamaan tutkimusongelmiin. Tutkimusongelmat jaettiin kahteen kysymykseen, jotka koskivat kannattajien ehdottamia kehityskohteita ottelutapahtumassa ja hyvän ottelutapahtuman tärkeimpiä elementtejä.
Tutkimuksen perusteella pystytään jaottelemaan kannattajia eri vastaajaprofiilien mukaan, joiden motiivit osallistua tapahtumaan eroavat toisistaan yritystoiminnan kannalta merkittävällä tavalla. Tutkimuksessa ilmeni kannattajien tyytyväisyys olemassa oleviin hyödykkeisiin, mutta lisäpalveluja toivottiin ottelutapahtuman yhteyteen. Tuloksien perusteella tapahtuman vahvuudet liittyvät ottelutapahtuman tunnelmaan ja sitä edesauttaviin elementteihin. Tutkimustulosten perusteella heikkouksista merkittävimpiä olivat katetun katsomon puute sekä myyntipisteiden vähyys.
SuperJymy Oy hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia tulevien kausien ottelutapahtumien suunnittelussa sekä suunnitteilla olevissa kenttäalueen uudistamishankkeissa. Erityisesti suomalaisessa akateemisessa kontekstissa ei ole yhtään kattavaa kvantitatiivista tutkimusta pesäpallon ottelutapahtumien suhteen. Opinnäytetyömme siis piirtää kansallisella tasolla suuntaviivoja ottelutapahtumien tutkimusten saralla.