Kohderyhmänä ei-suomea puhuvat yleisöt : Tanssiteatteri MD:n viestintä tavoittelee uusia yleisöjä
Romo, Hanna (2017)
Romo, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184872
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö muodostui tamperelaisen Tanssiteatteri MD:n tarpeesta laajentaa nykyistä yleisöpohjaansa ja kasvattaa yleisömääräänsä kotiesitysten osalta. Tanssiteatteri MD on merkittävä tanssitaidetoimija Tampereen ja Pirkanmaan alueella. Se esittää nykytanssi- ja tanssiteatteriesityksiään kaiken ikäisille sekä kotinäyttämöllään että keikoilla Suomessa ja ulkomailla. Suurimmassa osassa MD:n esityksistä ei käytetä puhuttua kieltä, joten niistä voivat nauttia vaivatta myös katsojat, jotka eivät puhu suomea. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Tanssiteatteri MD:n viestintää ja markkinointia kansainvälisten, ei-suomea puhuvien yleisöjen tavoittamiseksi.
Tässä tapaustutkimuksessa testattiin eri viestinnän ja markkinoinnin keinoja ja solmittiin uusia yhteistyökumppanuuksia. Pääosin keskityttiin kehittämään ja lisäämään englanninkielistä viestintää MD:n omalla toiminta-alueella. Uusia näkökulmia saatiin kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita haastattelemalla sekä ottamalla heidät mukaan ideointiin ja suunnitteluun. Lisäksi tutkimuksessa tutustuttiin kahteen kulttuurialan toimijaan benchmarking -vertailumenetelmän avulla.
Opinnäytetyö avaa näkymiä suomalaiseen nykytanssin kenttään ja sen yleisöihin sekä Tampereeseen kansainvälisestä näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan kansainvälisen profiilin merkitystä ei-suomea puhuvien yleisöjen saavuttamisessa.
Työn johtopäätöksenä on, että ei-suomea puhuvat katsojat ovat haastava kohderyhmä ja näiden ryhmien tavoittelu edellyttää paljon sekä henkilö- että taloudellisia resursseja. Ratkaisevimmat keinot uusien yleisöjen tavoittelussa ovat yhteistyö ja kohderyhmätuntemus.
Tässä tapaustutkimuksessa testattiin eri viestinnän ja markkinoinnin keinoja ja solmittiin uusia yhteistyökumppanuuksia. Pääosin keskityttiin kehittämään ja lisäämään englanninkielistä viestintää MD:n omalla toiminta-alueella. Uusia näkökulmia saatiin kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita haastattelemalla sekä ottamalla heidät mukaan ideointiin ja suunnitteluun. Lisäksi tutkimuksessa tutustuttiin kahteen kulttuurialan toimijaan benchmarking -vertailumenetelmän avulla.
Opinnäytetyö avaa näkymiä suomalaiseen nykytanssin kenttään ja sen yleisöihin sekä Tampereeseen kansainvälisestä näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan kansainvälisen profiilin merkitystä ei-suomea puhuvien yleisöjen saavuttamisessa.
Työn johtopäätöksenä on, että ei-suomea puhuvat katsojat ovat haastava kohderyhmä ja näiden ryhmien tavoittelu edellyttää paljon sekä henkilö- että taloudellisia resursseja. Ratkaisevimmat keinot uusien yleisöjen tavoittelussa ovat yhteistyö ja kohderyhmätuntemus.