Varaosamyynnin ennustettavuuden kehittäminen Case Planmeca Oy
Pakkanen, Janne (2017)
Pakkanen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134784
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli perehtyä varaosamyynnin luokitteluun, ennustemenetelmiin ja -työkaluihin ja tämän avulla löytää keinoja jakelijoiden tilaamisen, toimittamisen ja varastoinnin kehittämiseksi. Case-yrityksessä haluttiin löytää tapa epänormaalien varaosatilausmäärien havainnointiin ja tähän problematiikkaan etsittiin työssä ratkaisuvaihtoehto.
Työssä valittiin kolme suurta jakelijaa varaosamyynnin arvon perusteella ja tutkittiin näiden kolmen jakelijan tilausfrekvenssin ja tilattujen nimikkeiden ja määrien vaihtelua. Kysyntä- ja varastoinformaation virtaa jakelijan ja case-yrityksen välillä ja niiden kehittämistarpeita arvioitiin kirjallisuuden perusteella. Vertailtavien kolmen jakelijan ABC- ja XYZ-luokittelut tehtiin tilaushistorian perusteella. Palautusten avulla arvioitiin mahdollisia tuotteiden laatuongelmia sekä jakelijan varastonhallinnan haasteita.
Työn kautta havaittiin tilaamisen tasaamisen välttämättömyys haluttaessa kehittää ennusteita tulevasta kysynnästä. Yhteistyön kehittäminen Top 15 -jakelijoiden kanssa on avainasemassa kehitettäessä toimintaa, koska näiden jakelijoiden myynnin vaikutus ja sitä kautta saavutettavat hyödyt ovat merkittäviä. Huomattavaa on myös, että kaksi kolmesta jakelijasta on case-yrityksen omistuksessa, joten näiden toimintaan vaikuttamismahdollisuudet ovat hyvät.
Tilauspiikkien havaitsemiseen esitettiin suunnitelma, joka perustuu kuukausittaiseen jakelijan tilausten valvontaan ja hälytysviestin luontiin säännön perusteella. Tämän suunnitelman toteutus on jatkokehitysprojekti. Työssä esitettiin kehitysideana raportointijärjestelmän käyttöönotto varaosamyynnissä ja sitä kautta paremman näkyvyyden saavuttaminen myynnin kehittymiseen ja jakelijoiden tilaamisen ennakointiin.
Työssä valittiin kolme suurta jakelijaa varaosamyynnin arvon perusteella ja tutkittiin näiden kolmen jakelijan tilausfrekvenssin ja tilattujen nimikkeiden ja määrien vaihtelua. Kysyntä- ja varastoinformaation virtaa jakelijan ja case-yrityksen välillä ja niiden kehittämistarpeita arvioitiin kirjallisuuden perusteella. Vertailtavien kolmen jakelijan ABC- ja XYZ-luokittelut tehtiin tilaushistorian perusteella. Palautusten avulla arvioitiin mahdollisia tuotteiden laatuongelmia sekä jakelijan varastonhallinnan haasteita.
Työn kautta havaittiin tilaamisen tasaamisen välttämättömyys haluttaessa kehittää ennusteita tulevasta kysynnästä. Yhteistyön kehittäminen Top 15 -jakelijoiden kanssa on avainasemassa kehitettäessä toimintaa, koska näiden jakelijoiden myynnin vaikutus ja sitä kautta saavutettavat hyödyt ovat merkittäviä. Huomattavaa on myös, että kaksi kolmesta jakelijasta on case-yrityksen omistuksessa, joten näiden toimintaan vaikuttamismahdollisuudet ovat hyvät.
Tilauspiikkien havaitsemiseen esitettiin suunnitelma, joka perustuu kuukausittaiseen jakelijan tilausten valvontaan ja hälytysviestin luontiin säännön perusteella. Tämän suunnitelman toteutus on jatkokehitysprojekti. Työssä esitettiin kehitysideana raportointijärjestelmän käyttöönotto varaosamyynnissä ja sitä kautta paremman näkyvyyden saavuttaminen myynnin kehittymiseen ja jakelijoiden tilaamisen ennakointiin.