Maansiirtokärryn suunnittelu
Tolonen, Reijo (2017)
Tolonen, Reijo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704154816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704154816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia suunnitelma maansiirtokärryn valmistamiseksi ja toteuttaa valmistus suunnitelmien mukaan. Tuotteesta suunniteltiin 3D-mallinnusohjelmalla malli, josta laadittiin tarvittavat mitoituskuvat valmistusta varten. Tuote valmistettiin suunnitelman mukaisesti Toukolan Teräsasennus Oy:n konepajalla.
Ajatus tuotteen valmistuksesta tuli asiakkaan tarpeesta, jossa asiakas tarvitsi järeää traktorilla vedettävää maansiirtokärryä kalliomurskeen ajoon. Tuote valmistettiin suoraan asiakkaalle asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Perävaunua käytetään pääasiassa murskaamolla eri murskelajien lähisiirtoon, ja sen tuli soveltua myös tieliikennekäyttöön. Tämän johdosta perävaunu varustettiin tieliikennekäyttöön soveltuvilla E-hyväksytyillä valoilla ja heijastimilla. Lisäksi perävaunuun asennettiin tehokkaat, kaikille akseleille vaikuttavat hydraulijarrut.
Tässä työssä perävaunu suunniteltiin pääsääntöisesti maansiirtokärryksi. Suunnittelun lähtökohtana oli jo olemassa olevan Jorpe-lämpölavan hyödyntäminen ja siihen alustarakenteen suunnittelu. Valmistuksessa hyödynnettiin Jyki-puutavaraperävaunun etutelivaunua ja suunniteltiin runko-rakenne sen pohjalta. Mallintaminen ja mitoittaminen aloitettiin perävaunun perusrakenteista kuten varsinainen valmistaminenkin. Mekaniikkasuunnittelu tehtiin SolidWorks-ohjelmaa käyttäen. Näistä suunniteltiin kolmiulotteinen malli, jonka mukaan projekti toteutettiin. Perävaunun runkorakenteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin asianmukaisesti, korroosion estämiseksi ja halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Ajatus tuotteen valmistuksesta tuli asiakkaan tarpeesta, jossa asiakas tarvitsi järeää traktorilla vedettävää maansiirtokärryä kalliomurskeen ajoon. Tuote valmistettiin suoraan asiakkaalle asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Perävaunua käytetään pääasiassa murskaamolla eri murskelajien lähisiirtoon, ja sen tuli soveltua myös tieliikennekäyttöön. Tämän johdosta perävaunu varustettiin tieliikennekäyttöön soveltuvilla E-hyväksytyillä valoilla ja heijastimilla. Lisäksi perävaunuun asennettiin tehokkaat, kaikille akseleille vaikuttavat hydraulijarrut.
Tässä työssä perävaunu suunniteltiin pääsääntöisesti maansiirtokärryksi. Suunnittelun lähtökohtana oli jo olemassa olevan Jorpe-lämpölavan hyödyntäminen ja siihen alustarakenteen suunnittelu. Valmistuksessa hyödynnettiin Jyki-puutavaraperävaunun etutelivaunua ja suunniteltiin runko-rakenne sen pohjalta. Mallintaminen ja mitoittaminen aloitettiin perävaunun perusrakenteista kuten varsinainen valmistaminenkin. Mekaniikkasuunnittelu tehtiin SolidWorks-ohjelmaa käyttäen. Näistä suunniteltiin kolmiulotteinen malli, jonka mukaan projekti toteutettiin. Perävaunun runkorakenteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin asianmukaisesti, korroosion estämiseksi ja halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi.