Sosiaalisen median vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin matkailupalveluiden hankinnassa
Eklund, Miia (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eklund, Miia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704144807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704144807
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa ja sen vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin matkailupalveluiden hankinnassa ja mitkä asiat sosiaalisessa mediassa kuluttajat kokevat vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä, kun kyseessä on matkailupalvelun hankinta.
Tulosten perusteella tuotetaan kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia yleisellä tasolla yrityksille, jotka markkinoivat matkailutuotteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aihe valikoitui henkilökohtaisesta kiinnostuksesta sosiaalista mediaa kohtaan. Sosiaalisen median vaikutus yritysten menestykseen on ilmeisen selvää, ja siitä johtuen on syytä tutkia, miten sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuun sosiaalisen median historiaa ja rakennetta kuvaavaan kirjallisuuteen. Tämän lisäksi tietoperustassa sivutaan jo aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Lokakuussa 2016 toteutettiin kyselytutkimus täysi-ikäisten matkailusta kiinnostuneiden sosiaalisen median käyttäjien kesken. Kysely jaettiin kolmeen eri matkailuaiheeseen suljettuun ryhmään Facebookissa, jonka lisäksi tutkimuksen tekijän lähipiiri, perhe, kollegat ja opiskelutoverit vastasivat kyselyyn. Vastauksia kerättiin kahden viikon ajan.
Tutkimuksessa tärkeimmiksi havainnoiksi nousivat tekijät, jotka vaikuttivat eniten kuluttajien ostopäätöksiin: Lähipiirin kokemukset, negatiivisten palautteiden vaikutus vastaajien ostokäyttäytymiseen, sekä heidän alttiutensa jakaa omat kokemukset sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella korostui ajatus siitä, että jokaisen yrityksen tulisi olla entistä enemmän läsnä sosiaalisessa mediassa, reagoida siihen mitä yrityksestä puhutaan ja harjoittaa aktiivista maineenhallintaa.
Tutkimuksen perusteella esitettiin kaksi konkreettista toimenpide-ehdotusta siitä, miten matkailualan yritykset voisivat hyödyntää sosiaalisen median voimaa entistä tehokkaammin. Ensinnäkin, yritysten on elintärkeää olla aktiivisesti läsnä yleisimmissä sosiaalisen median kanavissa, ja reagoida eri tavoin asiakkaittensa kommunikointiin. Toiseksi, esiteltiin konkreettinen liiketoimintasuunnitelma yrityksille menestyksekkääseen toimintaan sosiaalisessa mediassa.
Tulosten perusteella tuotetaan kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia yleisellä tasolla yrityksille, jotka markkinoivat matkailutuotteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aihe valikoitui henkilökohtaisesta kiinnostuksesta sosiaalista mediaa kohtaan. Sosiaalisen median vaikutus yritysten menestykseen on ilmeisen selvää, ja siitä johtuen on syytä tutkia, miten sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuun sosiaalisen median historiaa ja rakennetta kuvaavaan kirjallisuuteen. Tämän lisäksi tietoperustassa sivutaan jo aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Lokakuussa 2016 toteutettiin kyselytutkimus täysi-ikäisten matkailusta kiinnostuneiden sosiaalisen median käyttäjien kesken. Kysely jaettiin kolmeen eri matkailuaiheeseen suljettuun ryhmään Facebookissa, jonka lisäksi tutkimuksen tekijän lähipiiri, perhe, kollegat ja opiskelutoverit vastasivat kyselyyn. Vastauksia kerättiin kahden viikon ajan.
Tutkimuksessa tärkeimmiksi havainnoiksi nousivat tekijät, jotka vaikuttivat eniten kuluttajien ostopäätöksiin: Lähipiirin kokemukset, negatiivisten palautteiden vaikutus vastaajien ostokäyttäytymiseen, sekä heidän alttiutensa jakaa omat kokemukset sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella korostui ajatus siitä, että jokaisen yrityksen tulisi olla entistä enemmän läsnä sosiaalisessa mediassa, reagoida siihen mitä yrityksestä puhutaan ja harjoittaa aktiivista maineenhallintaa.
Tutkimuksen perusteella esitettiin kaksi konkreettista toimenpide-ehdotusta siitä, miten matkailualan yritykset voisivat hyödyntää sosiaalisen median voimaa entistä tehokkaammin. Ensinnäkin, yritysten on elintärkeää olla aktiivisesti läsnä yleisimmissä sosiaalisen median kanavissa, ja reagoida eri tavoin asiakkaittensa kommunikointiin. Toiseksi, esiteltiin konkreettinen liiketoimintasuunnitelma yrityksille menestyksekkääseen toimintaan sosiaalisessa mediassa.