PEREHDYTYS JOENSUUSSA TOIMIVISSA YRITYKSISSÄ
Rönkkö, Annette (2017)
Rönkkö, Annette
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perehdyttämistä ja siihen liittyviä toiminto-ja Joensuussa toimivissa yrityksissä eri toimialoilta. Tarkoituksena oli luoda käsitys yri-tyksissä tapahtuvan perehdytyksen kokonaisuudesta sekä tuoda ilmi tutkimuksen tu-loksista selkeästi esille nousseet teemat eli aihepiirit. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu aiheesta kertovaa kirjallisuutta sekä Internetistä löytyvää tietoa hyödyntäen. Empiirinen aineisto on kerätty puolestaan tutkimukseen va-likoitujen yritysten edustajien haastatteluista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadulli-nen tutkimus ja sitä varten tehdyissä haastatteluissa on piirteitä sekä strukturoidusta et-tä teemahaastattelusta. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan neljä henkilöä eri yri-tyksistä, jotka osallistuvat työssään tavalla tai toisella perehdyttämiseen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yritykset ymmärtävät perehdytyksen tärkey-den ja pyrkivät panostamaan siihen siten kuin se olemassa olevilla resursseilla on mahdollista. Yrityksissä suunnitellaan ennalta perehdytyksen toteuttamista sekä niissä pyritään hyödyntämään erilaisia perehdytysmateriaaleja ja -työkaluja mahdollisimman monipuolisesti. Perehdytykseen liittyvä digitalisaatio on ilmiö, joka nousi myös vahvasti esille haastatteluista.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu aiheesta kertovaa kirjallisuutta sekä Internetistä löytyvää tietoa hyödyntäen. Empiirinen aineisto on kerätty puolestaan tutkimukseen va-likoitujen yritysten edustajien haastatteluista. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadulli-nen tutkimus ja sitä varten tehdyissä haastatteluissa on piirteitä sekä strukturoidusta et-tä teemahaastattelusta. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan neljä henkilöä eri yri-tyksistä, jotka osallistuvat työssään tavalla tai toisella perehdyttämiseen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yritykset ymmärtävät perehdytyksen tärkey-den ja pyrkivät panostamaan siihen siten kuin se olemassa olevilla resursseilla on mahdollista. Yrityksissä suunnitellaan ennalta perehdytyksen toteuttamista sekä niissä pyritään hyödyntämään erilaisia perehdytysmateriaaleja ja -työkaluja mahdollisimman monipuolisesti. Perehdytykseen liittyvä digitalisaatio on ilmiö, joka nousi myös vahvasti esille haastatteluista.