Ratapihaliikenteenohjaus : Rajoitettu alue
Ahtiainen, Olli (2017)
Ahtiainen, Olli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää ratapihan liikenteenohjauksen
toimintamallia, jossa alueen kunnossapitäjä suorittaa rajoitetulla alueella
liikenteenohjausta ja samanaikaisesti ratapihan kunnossapitotöitä. Tavoitteena
oli kehittää näiden kahden tehtävän keskinäistä synergiaa ja pohtia kehitysideoita
ja huomioitavia asioita siirrettäessä toimintamallia uusille ratapihoille sekä
avata mallin käytöstä saatavia hyötyjä. Toimintamalli ei ole toistaiseksi käytössä
kuin Kuopion ratapihalla, joten kokemukset perustuvat tämän ratapihan
toimintaan. Vastaavanlainen toimintamalli otetaan käyttöön Oulun ratapihalla
2017 toukokuun alusta alkaen.
Pohjatietoina käytettiin Liikenneviraston ”Kunnossapitoalue 8 radan- ja turvalaitteiden
kunnossapito 2015 - 2019” -tarjouspyynnön liitteitä ja aiheeseen liittyviä
muita dokumentteja. Nykytilanteen kartoittaminen tehtiin vierailemalla Kuopion
ratapihalla ja haastattelemalla kunnossapitäjän sekä liikenteenohjauksen edustajia.
Tarkasteltavia asioita käsiteltiin melko pitkälti oman rautatiealan kokemuksen
ja pohdinnan avulla, sillä toimintamalli on uusi, eikä sen toiminnasta ole
vielä kenelläkään paljoa kokemusta.
Työn tuloksena saatiin ideoita siitä, mitä asioita on erityisesti huomioitava siirryttäessä
muille ratapihoille, jotta työnteko olisi tehokasta ja turvallista. Pohdinnan
seurauksena saatiin myös listattua niitä hyötyjä, joita tämän toimintamallin käyttöönotosta
seuraa ja miten näitä hyötyjä käytännössä saavutetaan. Työssä saatiin
kartoitettua rajoitetun alueen liikenteenohjaajien toiminnan onnistumisen
mittareita ja mietittyä, kuinka niitä voisi hyödyntää kannustinjärjestelmän luomisessa.
Edellä mainitut pohdinnat antoivat pohjan hahmotella varsinaista toimintamallia
koskien synergiahyödyn tehostamista liikenteenohjaustyön ja kunnossapitotöiden
välillä.
toimintamallia, jossa alueen kunnossapitäjä suorittaa rajoitetulla alueella
liikenteenohjausta ja samanaikaisesti ratapihan kunnossapitotöitä. Tavoitteena
oli kehittää näiden kahden tehtävän keskinäistä synergiaa ja pohtia kehitysideoita
ja huomioitavia asioita siirrettäessä toimintamallia uusille ratapihoille sekä
avata mallin käytöstä saatavia hyötyjä. Toimintamalli ei ole toistaiseksi käytössä
kuin Kuopion ratapihalla, joten kokemukset perustuvat tämän ratapihan
toimintaan. Vastaavanlainen toimintamalli otetaan käyttöön Oulun ratapihalla
2017 toukokuun alusta alkaen.
Pohjatietoina käytettiin Liikenneviraston ”Kunnossapitoalue 8 radan- ja turvalaitteiden
kunnossapito 2015 - 2019” -tarjouspyynnön liitteitä ja aiheeseen liittyviä
muita dokumentteja. Nykytilanteen kartoittaminen tehtiin vierailemalla Kuopion
ratapihalla ja haastattelemalla kunnossapitäjän sekä liikenteenohjauksen edustajia.
Tarkasteltavia asioita käsiteltiin melko pitkälti oman rautatiealan kokemuksen
ja pohdinnan avulla, sillä toimintamalli on uusi, eikä sen toiminnasta ole
vielä kenelläkään paljoa kokemusta.
Työn tuloksena saatiin ideoita siitä, mitä asioita on erityisesti huomioitava siirryttäessä
muille ratapihoille, jotta työnteko olisi tehokasta ja turvallista. Pohdinnan
seurauksena saatiin myös listattua niitä hyötyjä, joita tämän toimintamallin käyttöönotosta
seuraa ja miten näitä hyötyjä käytännössä saavutetaan. Työssä saatiin
kartoitettua rajoitetun alueen liikenteenohjaajien toiminnan onnistumisen
mittareita ja mietittyä, kuinka niitä voisi hyödyntää kannustinjärjestelmän luomisessa.
Edellä mainitut pohdinnat antoivat pohjan hahmotella varsinaista toimintamallia
koskien synergiahyödyn tehostamista liikenteenohjaustyön ja kunnossapitotöiden
välillä.