Käyttäjäkokemukset kotiin toimitettavista ateriapalveluista Vantaalla
Saini, Sarika; Eteläaho, Mirva (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saini, Sarika
Eteläaho, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114609
Tiivistelmä
Vantaan kaupunki ja Menumat Oy ovat solmineet määräaikaisen yhteistyösopimuksen kotiin toimitettavista ateriapalveluista. Kyseessä on ensimmäinen kerta kun Vantaan oman ateriapalvelun tuottajan, Vantin, rinnalle otetaan vaihtoehtoinen palvelun tuottaja. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vantaan kaupungin ja Menumat Oy:n toimeksiannon pohjalta. Opinnäytetyön tarkoitus oli vertailla Menumatin ja Vantin asiakkaiden käyttäjäkokemuksia kotiin kuljetettavista ateriapalveluista. Työn tavoitteena oli saada kattava kuvaus asiakkaiden tyytyväisyydestä ateriapalveluista. Työssä selvitettiin myös mitkä tekijät ateriapalveluissa vaikuttavat asiakkaiden elämänlaatuun. Kohderyhmänä ovat Vantaan kotihoidon asiakkaat joilla on kokemusta sekä Vantin että Menumatin palveluista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu käyttäjäkokemuksesta, hyvinvointiteknologiasta, ateriapalveluista ja valinnanvapaudesta. Tutkimusmenetelmänä tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto muodostui kahdesta asiantuntijan haastattelusta ja kymmenen asiakkaan haastattelusta.
Tutkimustuloksista selviää, että asiakkaat arvostavat maukasta ruokaa, jonka saavat itse valita. Vantin päivittäistä ateriantoimitusta pidettiin arvossa sen tuoman sosiaalisen kontaktin vuoksi, vaikka samalla se sitoi asiakkaan kotiin odottamaan ruokaa määrättyyn kellonaikaan. Menumatin palvelukonseptiin kuuluvaa ateriapalvelulaitetta pidettiin hyvänä ja turvallisena ratkaisuna. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisempiä Menumatin kokonaispalveluun ja palvelun toivottiin jatkuvan kokeilujakson jälkeen. Käyttäjäkokemusten perusteella muodostettiin kehitysehdotuksia ateriapalvelun tuottajille. Etenkin ruon maku, mutta myös asiakkaiden yksilöllisyys, valinnanvapaus ja sosiaaliset tarpeet tulisi huomioida ateriapalveluissa. Kotiin vietävien palveluiden on tarkoitus tukea ikäihmisten voimavaroja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu käyttäjäkokemuksesta, hyvinvointiteknologiasta, ateriapalveluista ja valinnanvapaudesta. Tutkimusmenetelmänä tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto muodostui kahdesta asiantuntijan haastattelusta ja kymmenen asiakkaan haastattelusta.
Tutkimustuloksista selviää, että asiakkaat arvostavat maukasta ruokaa, jonka saavat itse valita. Vantin päivittäistä ateriantoimitusta pidettiin arvossa sen tuoman sosiaalisen kontaktin vuoksi, vaikka samalla se sitoi asiakkaan kotiin odottamaan ruokaa määrättyyn kellonaikaan. Menumatin palvelukonseptiin kuuluvaa ateriapalvelulaitetta pidettiin hyvänä ja turvallisena ratkaisuna. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisempiä Menumatin kokonaispalveluun ja palvelun toivottiin jatkuvan kokeilujakson jälkeen. Käyttäjäkokemusten perusteella muodostettiin kehitysehdotuksia ateriapalvelun tuottajille. Etenkin ruon maku, mutta myös asiakkaiden yksilöllisyys, valinnanvapaus ja sosiaaliset tarpeet tulisi huomioida ateriapalveluissa. Kotiin vietävien palveluiden on tarkoitus tukea ikäihmisten voimavaroja.