Lapsen leikki sekä leikin mahdollinen muutos
Oijusluoma, Jenni (2008)
Oijusluoma, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034208
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni perehdyn leikkiin ja leikin muutoksiin. Työni tavoitteena on selvittää, mikä merkitys leikillä on lapselle ja hänen kehitykselleen sekä miten leikki on mahdollisesti muuttunut viimeisten 10- 20-vuoden aikana. Käsittelen työssäni leikkiä yleisesti, mikä merkitys leikillä on lapselle ja mitkä ovat leikin eri muodot.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen, mitä leikki on, mitkä ovat leikin eri muodot ja mikä on leikin merkitys lapselle sekä lasten teknistynyttä kasvuympäristöä sekä kehitystä ja leikkiä 3-6-vuoden iässä. Perehdyn työssäni myös leikin muutoksiin.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Keräsin opinnäytetyöhöni tutkimusaineistoa kyselylomakkeilla (liite 1) toukokuussa 2008. Valitsin opinnäytetyöni kyselyn kohdejoukoksi Kiimingin Viitanmäen alueen päivähoidon työntekijät.
Keskeiset tutkimustulokset:
Leikissä on tapahtunut muutoksia viimeisten 10- 20-vuoden aikana. Nykyisin lapset ovat levottomampia ja leikkeihin ei jakseta keskittyä pitkäksi aikaa. Hektinen elämäntyyli ja media heijastuu myös lasten leikeistä.
Johtopäätökset:
Se, mitä leikkejä lapset leikkivät ei ole juurikaan muuttunut, mutta se millaisia asioita lapset leikeissään käyvät läpi on muuttunut viimeisten 10- 20-vuoden aikana. Leikkien sisältö muuttuu yhteiskunnan muutosten mukana.
Opinnäytetyössäni perehdyn leikkiin ja leikin muutoksiin. Työni tavoitteena on selvittää, mikä merkitys leikillä on lapselle ja hänen kehitykselleen sekä miten leikki on mahdollisesti muuttunut viimeisten 10- 20-vuoden aikana. Käsittelen työssäni leikkiä yleisesti, mikä merkitys leikillä on lapselle ja mitkä ovat leikin eri muodot.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen, mitä leikki on, mitkä ovat leikin eri muodot ja mikä on leikin merkitys lapselle sekä lasten teknistynyttä kasvuympäristöä sekä kehitystä ja leikkiä 3-6-vuoden iässä. Perehdyn työssäni myös leikin muutoksiin.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Keräsin opinnäytetyöhöni tutkimusaineistoa kyselylomakkeilla (liite 1) toukokuussa 2008. Valitsin opinnäytetyöni kyselyn kohdejoukoksi Kiimingin Viitanmäen alueen päivähoidon työntekijät.
Keskeiset tutkimustulokset:
Leikissä on tapahtunut muutoksia viimeisten 10- 20-vuoden aikana. Nykyisin lapset ovat levottomampia ja leikkeihin ei jakseta keskittyä pitkäksi aikaa. Hektinen elämäntyyli ja media heijastuu myös lasten leikeistä.
Johtopäätökset:
Se, mitä leikkejä lapset leikkivät ei ole juurikaan muuttunut, mutta se millaisia asioita lapset leikeissään käyvät läpi on muuttunut viimeisten 10- 20-vuoden aikana. Leikkien sisältö muuttuu yhteiskunnan muutosten mukana.