Esiintymisrohkeuden, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen merkitys nuorten työllistymisessä ja työssä pärjäämisessä : Ehdotuksia valmennuskurssin sisällöksi pilottityöpajojen pohjalta
Karppinen, Maria (2017)
Karppinen, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114642
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastellaan draamatyöskentelyn ja teatteri-ilmaisun sovellettavuutta nuorten aikuisten työnhakuvalmennukseen. Työssä arvioidaan sovellettavuutta nuorten itsetunnon vahvistamisen, vuorovaikutustaitojen ja esiintymisrohkeuden kehittymisen näkökulmasta.
Opinnäytettä varten toteutettiin viisi pilottityöpajaa, joissa tutkittiin teatteri-ilmaisullista lähestymistapaa aiheeseen. Pilottityöpajojen teemoja olivat esiintymistaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmätyöroolit sekä oma toimijuus. Opinnäytetyössä reflektoidaan pilottityöpajojen toteutumista ja kuvataan niiden pohjalta syntynyttä suunnitelmaa pidemmän valmennuksen toteuttamiseksi. Menetelminä pilottityöpajojen arviointiin on käytetty havainnointia, työpäiväkirjaa sekä kyselyä, johon osallistujat vastasivat jokaisen pajan jälkeen.
Tässä työssä tarkastellaan erityisesti itsetunnon rakentumista ja sen merkitystä nuorten työnhakuun ja työelämässä menestymiseen. Opinnäytetyössä käsitellään sekä teorian että nuorten ajatuksien kautta esiintymis-, vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen vaikutuksista itsetunnon kehittymiseen. Pilottityöpajoissa havaittiin esiintymisrohkeuden, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen vaikuttavan myönteisesti nuorten työnhakuun ja työssä pärjäämiseen. Osallistujille tehdyssä kyselyssä selvisi, että esiintymisjännitys on hyvin yleistä ja että nuorten mielestä esiintymistaitoja olisi hyvä harjoitella. Pilottityöpajoissa käytetyt harjoitteet olivat nuorten mielestä toimivia ja synnyttivät myös hyvää keskustelua teemoista. Kyselyn vastaukset osoittavat nuorten olleen pääsääntöisesti sitä mieltä, että pilottipajojen tiedoista ja taidoista oli hyötyä heille.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan pidemmän valmennuskokonaisuuden tärkeimmistä näkökulmista. Valmennuksen päätavoite on tukea nuorten itsetunnon kehittymistä taidetta hyödyntäen. Teatteri-ilmaisun, taiteen ja draamatyöskentelyn lisäksi oleellista valmennuksessa on prosessikeskeisyys, tiimioppiminen, tavoitteiden asettaminen, toiminta sekä positiivisen ajattelun voima.
Opinnäytettä varten toteutettiin viisi pilottityöpajaa, joissa tutkittiin teatteri-ilmaisullista lähestymistapaa aiheeseen. Pilottityöpajojen teemoja olivat esiintymistaidot, vuorovaikutustaidot, ryhmätyöroolit sekä oma toimijuus. Opinnäytetyössä reflektoidaan pilottityöpajojen toteutumista ja kuvataan niiden pohjalta syntynyttä suunnitelmaa pidemmän valmennuksen toteuttamiseksi. Menetelminä pilottityöpajojen arviointiin on käytetty havainnointia, työpäiväkirjaa sekä kyselyä, johon osallistujat vastasivat jokaisen pajan jälkeen.
Tässä työssä tarkastellaan erityisesti itsetunnon rakentumista ja sen merkitystä nuorten työnhakuun ja työelämässä menestymiseen. Opinnäytetyössä käsitellään sekä teorian että nuorten ajatuksien kautta esiintymis-, vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen vaikutuksista itsetunnon kehittymiseen. Pilottityöpajoissa havaittiin esiintymisrohkeuden, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen vaikuttavan myönteisesti nuorten työnhakuun ja työssä pärjäämiseen. Osallistujille tehdyssä kyselyssä selvisi, että esiintymisjännitys on hyvin yleistä ja että nuorten mielestä esiintymistaitoja olisi hyvä harjoitella. Pilottityöpajoissa käytetyt harjoitteet olivat nuorten mielestä toimivia ja synnyttivät myös hyvää keskustelua teemoista. Kyselyn vastaukset osoittavat nuorten olleen pääsääntöisesti sitä mieltä, että pilottipajojen tiedoista ja taidoista oli hyötyä heille.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan pidemmän valmennuskokonaisuuden tärkeimmistä näkökulmista. Valmennuksen päätavoite on tukea nuorten itsetunnon kehittymistä taidetta hyödyntäen. Teatteri-ilmaisun, taiteen ja draamatyöskentelyn lisäksi oleellista valmennuksessa on prosessikeskeisyys, tiimioppiminen, tavoitteiden asettaminen, toiminta sekä positiivisen ajattelun voima.