Asenne ja motivaatio myyntityössä
Kämäräinen, Samu (2017)
Kämäräinen, Samu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094487
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on opas Haaga-Helia ammattikorkeakoulun oppilaille ja opettajille. Opinnäytetyö antaa perusteet oikeanlaisen asenteen ja motivaation löytämiseen myyntityössä. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia vinkkejä asenteen ja motivaation muuttamiseen, jotta menestyminen myyntityössä olisi mahdollista. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä PowerPoint esitys tiivistetysti asenteesta ja motivaatiosta myyntityössä. Työn teoria ja konkreettiset opit perustuvat kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin.
Asenne on suhtautumistapa ja se kertoo, miten näemme eteen tulevat asiat ja miten toimimme, kun kohtaamme ne. Myyjän kasvualusta onnistumisille rakentuu asenteesta omaan itseensä, ja työhön, mitä hän tekee. Myyntityössä asenne on positiivinen vahvistava voima, joka tekee jokaisen myyntitapahtuman mahdolliseksi. Oman asenteen muuttaminen voi olla haastavaa, ja usein omaa asennetta ei pystytä tunnistamaan. Oman asenteen tunnistamiseen myyntityössä voi auttaa jokin laukaiseva tekijä, kuten kollegan parempi tuloksellisuus samoilla edellytyksillä. Myyjän oikeanlainen asennoituminen työhön ja uraan moninkertaistaa menestysmahdollisuudet, ja se lisää motivaatiota ja hyvinvointia.
Motivaatio on asia, mikä saa henkilön liikkeelle ja tekemään ponnisteluja itsellensä tärkeäksi kokemiensa asioiden eteen. Motivoituneen henkilön tekemät asiat perustuvat henkilön arvoihin. Myyntityössä motivaation merkitys tuloksellisuuteen ja työssä viihtymiseen on todella tärkeää. Motivaatio voi olla sisäistä motivaatiota tai ulkoista motivaatiota. Sisäisesti motivoitunut henkilö saa motivaatiota kyvykkyyden ja aikaansaamisen tunteesta. Ulkoisen motivaation omaava henkilö saa motivaation esimerkiksi palkinnoista, palkasta tai työsuhde-eduista.
Asenne on suhtautumistapa ja se kertoo, miten näemme eteen tulevat asiat ja miten toimimme, kun kohtaamme ne. Myyjän kasvualusta onnistumisille rakentuu asenteesta omaan itseensä, ja työhön, mitä hän tekee. Myyntityössä asenne on positiivinen vahvistava voima, joka tekee jokaisen myyntitapahtuman mahdolliseksi. Oman asenteen muuttaminen voi olla haastavaa, ja usein omaa asennetta ei pystytä tunnistamaan. Oman asenteen tunnistamiseen myyntityössä voi auttaa jokin laukaiseva tekijä, kuten kollegan parempi tuloksellisuus samoilla edellytyksillä. Myyjän oikeanlainen asennoituminen työhön ja uraan moninkertaistaa menestysmahdollisuudet, ja se lisää motivaatiota ja hyvinvointia.
Motivaatio on asia, mikä saa henkilön liikkeelle ja tekemään ponnisteluja itsellensä tärkeäksi kokemiensa asioiden eteen. Motivoituneen henkilön tekemät asiat perustuvat henkilön arvoihin. Myyntityössä motivaation merkitys tuloksellisuuteen ja työssä viihtymiseen on todella tärkeää. Motivaatio voi olla sisäistä motivaatiota tai ulkoista motivaatiota. Sisäisesti motivoitunut henkilö saa motivaatiota kyvykkyyden ja aikaansaamisen tunteesta. Ulkoisen motivaation omaava henkilö saa motivaation esimerkiksi palkinnoista, palkasta tai työsuhde-eduista.