Onnistunut arvojen jalkauttaminen : case: arvoprosessi toimeksiantajayrityksessä
Vuori, Suvi (2017)
Vuori, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303897
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan arvojen jalkauttamista toimeksiantajayrityksessä. Työn toimeksiantajana on asiantuntijaorganisaatio, jossa on etsitty yhdessä henkilöstön ja kahden ulkopuolisen konsultin kanssa yritykselle yhteiset arvot vuonna 2015. Työn tavoitteena on tutkia, miten arvot jalkautetaan onnistuneesti ja miten arvojen jalkauttamisessa on tähän mennessä onnistuttu toimeksiantajayrityksessä henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, sillä tutkimuksen kohteena on yksi tapaus eli toimeksiantajayrityksen arvoprosessi, eikä tutkimuksen tulokset ole suoraan yleistettävissä muualle. Tutkimusmenetelminä on käytetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Kvalitatiivista menetelmää käyttäen on tehty haastattelu, jossa on haastateltu kolmea arvoprosessissa mukana ollutta henkilöä. Teorian ja haastattelun pohjalta on tehty kysely, joka on lähetetty kaikille yrityksen Suomen toimipisteissä työskenteleville henkilöille. Kyselyn vastausprosentti oli noin 30 % ja vastauksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että onnistunut arvojen jalkauttaminen edellyttää sekä esimerkillä johtamista että esimerkkien kertomista siitä, miten johto ja esimiehet toimivat ja tekevät päätöksiä arvojen mukaisesti, arvojen riittävää esillä pitämistä sekä henkilöstön ja esimiesten kouluttamista. Kyselytutkimuksen mukaan 55 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että arvojen jalkauttamisessa on onnistuttu tähän mennessä. Voidaan siis todeta, että arvojen jalkauttamisessa on vielä työtä.
Kehitysehdotuksissa tuodaan muun muassa esille, että arvoja tulisi huomioida enemmän pienemmissä yksiköissä, järjestää lisäkoulutusta arvojen jalkauttamisesta sekä henkilöstölle että esimiehille, muistuttaa esimiehiä arvojen ottamisesta mukaan kehityskeskusteluihin ja kiinnittää huomiota siihen, että johto huomioi arvot esimerkillisesti omassa toiminnassaan.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, sillä tutkimuksen kohteena on yksi tapaus eli toimeksiantajayrityksen arvoprosessi, eikä tutkimuksen tulokset ole suoraan yleistettävissä muualle. Tutkimusmenetelminä on käytetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Kvalitatiivista menetelmää käyttäen on tehty haastattelu, jossa on haastateltu kolmea arvoprosessissa mukana ollutta henkilöä. Teorian ja haastattelun pohjalta on tehty kysely, joka on lähetetty kaikille yrityksen Suomen toimipisteissä työskenteleville henkilöille. Kyselyn vastausprosentti oli noin 30 % ja vastauksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että onnistunut arvojen jalkauttaminen edellyttää sekä esimerkillä johtamista että esimerkkien kertomista siitä, miten johto ja esimiehet toimivat ja tekevät päätöksiä arvojen mukaisesti, arvojen riittävää esillä pitämistä sekä henkilöstön ja esimiesten kouluttamista. Kyselytutkimuksen mukaan 55 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että arvojen jalkauttamisessa on onnistuttu tähän mennessä. Voidaan siis todeta, että arvojen jalkauttamisessa on vielä työtä.
Kehitysehdotuksissa tuodaan muun muassa esille, että arvoja tulisi huomioida enemmän pienemmissä yksiköissä, järjestää lisäkoulutusta arvojen jalkauttamisesta sekä henkilöstölle että esimiehille, muistuttaa esimiehiä arvojen ottamisesta mukaan kehityskeskusteluihin ja kiinnittää huomiota siihen, että johto huomioi arvot esimerkillisesti omassa toiminnassaan.