Ostettujen osien reklamaatioprosessin kehittäminen
Niittyinperä, Mika (2017)
Niittyinperä, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Valmet Automotive Oy:n Mercedes-Benz -henkilöautojen kokoonpanolinjalle ostettujen osien reklamaatioprosessin kehittämiskohteita. Työn alussa selvitetään nykytilan kartoituksessa nykyisen prosessin ongelmakohdat ja mittarit. Yleiseen tiedonkulkuun ja tiedon saatavuuteen liittyvät haasteet saatiin esille tekemällä Webropol-kyselyjä ja haastattelemalla prosessiin osallistuvia ihmisiä. Kyselyt suoritettiin sidosryhmäanalyysin mukaisesti Valmet Automotive Oy:n sisäisinä ja osien toimittajille lähetettävien kyselyjen avulla.
Työssä perehdytään prosessien kehittämisen teoriaan Lean- ja Six Sigma -metodien avulla ja tutustutaan prosessien mittaamisen mahdollisuuksiin. Lisäksi työssä käsitellään yleiseen tiedonkulkuun sekä yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen tiedottamisen vaatimuksiin liittyvää teoriataustaa ja sovelletaan sitä opinnäytetyön kehityskohteeseen.
Työn lopputuloksena ehdotetaan ostettujen osien reklamaatioprosessiin parannuksia sekä uusia suorituskykymittareita, joiden avulla kehitystoimenpiteet voidaan kohdistaa nykyistä tarkemmin. Lisäksi annetaan suosituksia reklamaatioprosessin viestintään. Lopuksi luodaan toimittajalaatuosaston vaatimusmäärittely Valmet Automotive Oy:n toiminnanohjausjärjestelmän uudistamiseen johtavalle projektille ja listataan jatkokehitystarpeet.
Työssä perehdytään prosessien kehittämisen teoriaan Lean- ja Six Sigma -metodien avulla ja tutustutaan prosessien mittaamisen mahdollisuuksiin. Lisäksi työssä käsitellään yleiseen tiedonkulkuun sekä yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen tiedottamisen vaatimuksiin liittyvää teoriataustaa ja sovelletaan sitä opinnäytetyön kehityskohteeseen.
Työn lopputuloksena ehdotetaan ostettujen osien reklamaatioprosessiin parannuksia sekä uusia suorituskykymittareita, joiden avulla kehitystoimenpiteet voidaan kohdistaa nykyistä tarkemmin. Lisäksi annetaan suosituksia reklamaatioprosessin viestintään. Lopuksi luodaan toimittajalaatuosaston vaatimusmäärittely Valmet Automotive Oy:n toiminnanohjausjärjestelmän uudistamiseen johtavalle projektille ja listataan jatkokehitystarpeet.