Korjaamon myynnin sekä tehokkuuden parantaminen
Alanko, Tuomas (2017)
Alanko, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293861
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli löytää keinoja Raskone Espoon monimerkkisyyden lisäämiseksi sekä tarkastella huolto- ja korjaussopimuksia.
Osana työn toteuttamista oli markkinointikampanja, joka kohdistui uusiin, vierasmerkkisiä ajoneuvoja omistaviin asiakkaisiin. Lisäksi selvitettiin vierasmerkkisten ajoneuvojen varaosien saantia eri toimittajilta. Jotta korjaamokäynti olisi mahdollisimman sujuvaa, korjaamon ajanvarauskalenterin käyttöä selkeytettiin. Huolto- ja korjaussopimuksia taas tarkasteltiin kuvaamalla hyötyjä, joita ne tuovat niin korjaamolle kuin asiakkaalle. Huolto- ja korjaussopimuksiin liittyviä prosesseja tarkasteltiin Espoon korjaamon suurimman yksittäisen asiakkaan, Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n avulla.
Markkinointikampanja osoitti, että Raskone Espoolla on hyvät mahdollisuudet monimerkkisyyteen sekä sen, että uusia vierasmerkkisiä ajoneuvoja omistavia asiakkaita on runsaasti. Prosessien kuvaaminen osoitti, että suurten ajoneuvomäärien koordinointi on sitä helpompaa, mitä selkeämpiä sovitut toimintakäytänteet ovat.
Raskone Espoon korjaamon tulokset muuttuivat insinöörityön toteutuksen jälkeen positiiviseen suuntaan. Raskone Espoon monimerkkisyys sekä asiakaskunta on laajentunut huomattavasti. Yhteistyö Pohjolan Kaupunkiliikenteen kanssa on parantunut ja prosessien työstäminen jatkuu yhä.
Osana työn toteuttamista oli markkinointikampanja, joka kohdistui uusiin, vierasmerkkisiä ajoneuvoja omistaviin asiakkaisiin. Lisäksi selvitettiin vierasmerkkisten ajoneuvojen varaosien saantia eri toimittajilta. Jotta korjaamokäynti olisi mahdollisimman sujuvaa, korjaamon ajanvarauskalenterin käyttöä selkeytettiin. Huolto- ja korjaussopimuksia taas tarkasteltiin kuvaamalla hyötyjä, joita ne tuovat niin korjaamolle kuin asiakkaalle. Huolto- ja korjaussopimuksiin liittyviä prosesseja tarkasteltiin Espoon korjaamon suurimman yksittäisen asiakkaan, Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n avulla.
Markkinointikampanja osoitti, että Raskone Espoolla on hyvät mahdollisuudet monimerkkisyyteen sekä sen, että uusia vierasmerkkisiä ajoneuvoja omistavia asiakkaita on runsaasti. Prosessien kuvaaminen osoitti, että suurten ajoneuvomäärien koordinointi on sitä helpompaa, mitä selkeämpiä sovitut toimintakäytänteet ovat.
Raskone Espoon korjaamon tulokset muuttuivat insinöörityön toteutuksen jälkeen positiiviseen suuntaan. Raskone Espoon monimerkkisyys sekä asiakaskunta on laajentunut huomattavasti. Yhteistyö Pohjolan Kaupunkiliikenteen kanssa on parantunut ja prosessien työstäminen jatkuu yhä.